W zeszłym roku na stan miejskiego przewoźnika wpisano 70 autobusów liniowych. Wszystkie to pojazdy fabrycznie nowe. Zastąpiły głównie najstarsze Solarisy.
W 2023 r. MPK-Łódź skreśliło ze swojego ilostanu 63 autobusy liniowe. Wprowadziło zaś do eksploatacji 52 nowe pojazdy. Przed rokiem przewoźnik zapowiedział, że zmniejszenie floty będzie miało charakter przejściowy, bo planowane wówczas zakupy pozwalały na zasypanie niewielkiej luki.
Elektryki i hybrydy zamiast Diesli
Teraz wiemy już, że chwilowe uszczuplenie taboru zostało nadrobione z nawiązką. Na początku 2024 r. do Łodzi dotarło osiem przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric, a w kolejnych miesiącach ten sam producent dostarczał kolejne egzemplarze linii Urbino: 15 dwunastometrowych hybryd (do ruchu liniowego trafiło 14 egzemplarzy, jeden stał się wozem szkoleniowym) i 48 hybryd przegubowych. Łącznie park taborowy uzupełniono więc o 71 pojazdów, w tym 70 liniowych.
Równocześnie z ruchu wycofana została trzydziestka starszych solarisów Urbino 18 BTS i kolejna czternastka Urbino 18 EEV. Listę wyłączonych autobusów uzupełniają dwa przegubowe mercedesy modelu 628 Conecto G i dwa bliźniacze egzemplarze dwunastometrowe. W sumie miejska spółka zrezygnowała z dalszego użytkowania 48 wozów, o 22 mniej niż wpisanych na stan egzemplarzy liniowych.
– Pojazdy są wycofywane przede wszystkim ze względu na wyeksploatowanie lub kończący się termin najmu długoterminowego – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Żaden z wyłączanych z eksploatacji egzemplarzy nie zasili floty historycznej utrzymywanej przez przewoźnika. Nie budzi to zdziwienia, bo pojazdy, które nie będą już wozić łodzian, pozostają relatywnie nowe, a na ulicach wielu miast zobaczymy nadal takie same lub podobne modele.
Pewna jest póki co dostawa 36 wozów
Plany taborowe na rok 2025 są natomiast dość mgliste. – Kolejne zakupy będą uzależnione od planów organizatora transportu zbiorowego, możliwości finansowych spółki, a także od otrzymania dofinansowania – stwierdza nasz rozmówca. Przypomina przy tym, że MPK pozyskało dotację na zakup 36 autobusów elektrycznych. Zamówienie obejmie 14 pojazdów 12-metrowych i 22 przegubowce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.