Łódzkie MPK przygotowuje się do zapowiadanych przenosin warsztatów tramwajowych na teren dawnej zajezdni Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej. Miejskie przedsiębiorstwo zapewnia, że zachowa historyczne elementy nowej siedziby Zakładu Techniki, a wręcz je wyeksponuje. Nie wiadomo natomiast, gdzie przeniesiona zostanie sama siedziba spółki wraz z jej zapleczem biurowym.
W zeszłym miesiącu
łódzkie MPK poinformowało, że przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na budowę nowego zaplecza technicznego zlokalizowanego przy ul. Zgierskiej. Na teren dawnej zajezdni tramwajowej Helenówek przeniesiony ma zostać bowiem Zakład Techniki, który dziś znajduje się w centrum miasta, przy ul. Tramwajowej. Funkcjonująca tam hala
zostanie przecięta nowym odcinkiem sieci tramwajowej, który połączy rejon Dworca Fabrycznego z al. Kopcińskiego.
Prawie cały teren przejdzie gruntowną przebudowę Baza na Helenówku jest niewykorzystywana od 2012 r. Wówczas opuściła ją likwidowana spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Przez niemal dekadę budynek warsztatów stał więc pusty, a jego stan wizualny nie jest obecnie dobry. – Planujemy, że niemal cały teren, na którym znajduje się dawna zajezdnia, przejdzie gruntowną przebudowę – mówi Piotr Wasiak, specjalista w Dziale Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Obiekt pochodzi jednak z lat 20. i ma charakter zabytkowy.
Przewoźnik zapewnia, że walory te nie zostaną utracone. – Zabytkowe elementy zostaną zachowane i dodatkowo wyeksponowane – powiedział nasz rozmówca. Na razie spółka nie przedstawiła szczegółowych rozwiązań, jakie zamierza zastosować. Nie wiemy także, czy na ul. Zgierską przeniesione zostaną inne działy miejskiej spółki, które dziś zlokalizowane są na terenie kompleksu przy ul. Tramwajowej.
MPK całkowicie wycofa się z Tramwajowej – Nie zapadła jeszcze decyzja w sprawie nowej lokalizacji zaplecza biurowego – usłyszeliśmy od przedstawiciela MPK. Dziś pod adresem Tramwajowa 6 mieści się główna siedziba przewoźnika. Z dwóch budynków biurowych jeden ma zostać rozebrany całkowicie, a drugi częściowo.
Należący do MPK teren jest duży i nawet po przekazaniu jego części pod budowę nowej trasy tramwajowej i ul. Nowowęglowej miejski przewoźnik będzie właścicielem sporego obszaru działek położonych nieopodal tworzonej aktualnie dzielnicy Nowe Centrum Łodzi. – Spółka będzie chciała te tereny sprzedać – informuje Piotr Wasiak. Po ok. 125 latach od otwarcia pierwszej łódzkiej bazy tramwajowej ostatecznie zniknie ona zatem z mapy miasta.