Przepustowość I linii warszawskiego metra powoli się wyczerpuje, drugą natomiast dojedziemy na razie tylko z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Plany powstania kolejnych linii pochodzą z połowy lat 70. XX wieku. Od tego czasu nastąpiła zmiana rozmieszczenia firm oraz powstały nowe osiedla mieszkaniowe, w niebranych wcześniej pod uwagę częściach miasta. System komunikacji zbiorowej w stolicy poprawiłaby III linia metra. Zespół analiz transportowych Multiconsult Polska proponuje jednak inny wariant, niż do tej pory rozważany przez miasto. Nowa trasa przebiegałaby od Białołęki, przez fragment Bielan, Żoliborz, Śródmieście, Wolę, Ochotę, Mokotów, Ursynów, do Wilanowa.
Obecnie Warszawa posiada dwie linie metra. Od dawna zakładano stworzenie kolejnej, trzeciej linii. Plany odnośnie do jej przebiegu zmieniały się wielokrotnie, choć bazują wokół osi wschód-zachód. Obecnie zakładana koncepcja od lat zakłada trasę od Dworca Zachodniego na Gocław. Przy tym rozwiązaniu jednak nie wzięto pod uwagę dynamicznej rozbudowy stolicy. Firma Multiconsult Polska p
rzeanalizowała przedstawioną niedawno inną koncepcję jej przebiegu – od Białołęki do Wilanowa, przystosowaną do aktualnych potrzeb mieszkańców Warszawy.
– Znaczna powierzchnia biurowa lokalizowana obecnie w rejonie Ronda Daszyńskiego i ul. Towarowej oraz szerzej dzielnicy Wola, będzie miała istotny wpływ na rozkład podróży w przyszłości. Omawiany przebieg M3 z Białołęki do Wilanowa zapewni połączenie dużych osiedli mieszkaniowych z miejscami istniejących skupisk miejsc pracy (ul. Postępu, bliskie sąsiedztwo ul. Domaniewskiej) oraz tworzących się centrów biurowych (jak wspomniana Wola). Lokalizacja stacji była częścią przedstawionej nam koncepcji, na ich wybór miała wpływ średnia odległość od siebie – minimalna wynosiła 700-800 m, a maksymalna 1,5-2,0 km oraz zagospodarowanie otoczenia. Podczas prowadzonych obliczeń przyjęliśmy, że częstotliwość kursowania pojazdów metra będzie wynosiła 2,5-minuty pomiędzy kolejnymi pociągami. Podobnie jest na istniejącej I linii – wskazuje Przemysław Panek, specjalista ds. analiz i prognoz ruchu w firmie Multiconsult Polska.
Omawiany przebieg III linii metra jest bardzo korzystny zarówno dla mieszkańców Warszawy, jak i okolicznych miejscowości. W godzinach porannego szczytu z metra w kierunku południowo-centralnym podróżowałoby 10-14 tys. pasażerów. Natomiast w szczycie popołudniowym ok. 4-11 tys. w kierunku północno-centralnym. Najbardziej obciążonym fragmentem nowej linii byłby odcinek pomiędzy przystankami pl. Zawiszy, Rondo Daszyńskiego, Okopowa – wynika z analizy Multiconsult Polska.
mat. Multiconsult
– Ważnym punktem podczas prac było zaprojektowanie stacji, która pozwoli na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego z Piaseczna do centrum. W badanym przebiegu uwzględniono także powstanie przystanku w okolicach pl. Zawiszy, który umożliwi przesiadkę podróżnych korzystających z kolei, Tramwajów Warszawskich oraz linii autobusowych. Przewidziane zostały ponadto stacje, które umożliwią zmianę linii metra, zarówno na I, jak i na II. W analizie uwzględniono również północy fragment trasy zapewniający dojazd do/z centrum mieszkańcom Białołęki i Tarchomina oraz budowę krótkiego odgałęzienia linii na Lotnisko Chopina – mówi Przemysław Panek z Multiconsult Polska.
Praca analityczna została oparta o model transportu aglomeracji warszawskiej udostępniony przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji. Przeprowadzona symulacja ruchu wraz z otrzymanymi wynikami ma charakter analizy wstępnej. W jej ramach eksperci nałożyli proponowany przebieg III linii metra na układ transportowy Warszawy, sprawdzając zasadności wprowadzenia nowego wariantu. Szczegóły analizy znajdują się
tutaj.