Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie to kolejny podmiot, który zostanie nagrodzony na Kongresie Transportu Publicznego. Firma, która odbierze nagrodę w kategorii „najlepszy przewoźnik”, została doceniona za wielką wymianę taboru.
Miejskie Zakłady Autobusowe powstały w 1994 r. z podziału wcześniej istniejących Miejskich Zakładów Autobusowych. Od 2005 r. trwa intensywna wymiana taboru, która zupełnie zmieniła oblicze komunikacji autobusowej. W tej chwili kursują jedynie pojazdy niskopodłogowe, a wiele z nich wyposażonych jest w klimatyzację oraz nowoczesne, elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Dostawy prawie tysiąca nowych pojazdów pozwoliły m.in. na wycofanie pod koniec 2013 r. starych wysłużonych Ikarusów, które jeszcze dekadę temu stanowiły właściwie podstawę taboru autobusowego w Warszawie.
Przewoźnik nie boi się też nowinek technologicznych – MZA wdrożyły już pojazdy napędzane gazem czy hybrydowe. Spółka ogłosiła też, przecierając niejako szlaki, największy w kraju przetarg na dziesięć elektrobusów, czyli pojazdów, które dopiero wchodzą na rynek. Dzięki konsekwentnej wymianie taboru MZA udało się – w opinii wielu – prześcignąć pod względem poziomu usług prywatnych przewoźników, świadczących usługi na zlecenie warszawskiego ZTM-u.
W skład kapituły dokonującej wyboru wyróżnionych wchodzą Leszek Ruta, szef Stowarzyszenia Transport Publiczny, Bogusław Kowalski, przewodniczący rady programowej Stowarzyszenia Transport Publiczny, Paweł Wrabec, szef wydawnictw internetowych TOR-Wydawnictwo oraz Witold Urbanowicz, redaktor prowadzący portal Transport-Publiczny.pl. Wyróżnienia zostaną wręczone podczas uroczystego bankietu, towarzyszącego organizowanemu w Bydgoszczy
Kongresowi Transportu Publicznego (30 października 2014 r., Opera Nova, Bydgoszcz).
Pisaliśmy już także o innych nagrodzonych. Zapraszamy do lektury.
Polski Bus: Firma w ciągu trzech lat zmieniła sposób podróżowania między miastami w Polsce. Doceniliśmy ją za innowacyjność i odwagę we wprowadzaniu nowych rozwiązań. A to wszystko przy zachowaniu umiarkowanych cen, a także zastosowaniu standardów, które pasażerowie do tej pory znali tylko z usług lotniczych.
Solaris: Firma została doceniona za ugruntowaną pozycję wiodącego producenta autobusów i trolejbusów w Polsce i jednego z głównych w Europie, a także wprowadzanie i promowanie innowacji oraz nowych rozwiązań (np. autobusy elektryczne).
Tychy: Miasto zostało nagrodzone m.in. za integrację różnych środków transportu, aktywne wykorzystanie kolei w komunikacji miejskiej oraz inwestycje w ekologiczne środki transportu.
Legionowo: Podwarszawskie miasto zostało uhonorowane za wciąż rzadkie w naszym kraju stawianie na transport publiczny jako podstawowy środek komunikacji w miejscu, w którym mieszkańcy codziennie jeżdżą do pracy w położonej niedaleko metropolii.
CityNav: Firma, która stworzyła aplikację "Jak Dojadę". Po Warszawie i większości innych polskich miast pewnie można byłoby jeździć bez niej, tak samo jak kiedyś ludzie radzili sobie bez telefonów komórkowych, czy internetu. Ale po co się nad tym zastanawiać, skoro z „Jak Dojadę” korzysta prawie każdy?
Marian Ostasz: Emerytowany dziś informatyk PKP wdrożył system sprzedaży i rezerwacji biletów KURS 90, który stanowił pierwowzór obowiązującego dziś systemu KURS 2008. Dzięki temu połączył polski system z zagranicznymi i de facto umożliwił wprowadzenie sprzedaży biletów kolejowych przez internet, przy wykorzystaniu istniejącego na stronach PKP rozkładu jazdy.
Łukasz Puchalski: Pełnomocnik rowerowy Warszawy jest ojcem sukcesu roweru publicznego Veturilo. Uruchomienie systemu pokazało, że mieszkańcy chętnie korzystają z rowerów w mieście. Veturilo zajmuje wysokie miejsca w rankingach zagranicznych. Tegoroczny, trzeci już sezon również należy do udanych.
