Wszelkie formalności zostały dopełnione i dzisiaj (4 sierpnia) MZA Warszawa podpisały umowę z Solarisem na dostawy 70 autobusów CNG. – Pierwsze z nich zasilą tabor MZA w kwietniu 2021 r. – poinformował Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy. Jak podaje miasto, do końca 2022 r. udział autobusów zero- i niskoemisyjnych zbliży się do 35 procent całego taboru MZA.
Do Warszawy, w ramach zawartej dziś (4 sierpnia) umowy, przyjedzie 40 Solarisów Urbino 12 CNG o długości 12 metrów i 30 Solarisów Urbino 18 CNG o długości 18 metrów. – Walcząc o czyste powietrze dla Warszawy, podejmujemy wiele działań – należą do nich rekordowe inwestycje w ekologiczny transport publiczny – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. MZA zapłaci za autobusy 116,4 mln zł brutto. Cena autobusu klasy maxi to 1,471 mln zł brutto, a przegubowego – 1,919 mln zł brutto.
Autobusy klasy maxi, zgodnie ze specyfikacją, mają pomieścić 85 pasażerów, z czego 24 na miejscach siedzących. Pojazd ma mieć troje dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2). Autobusy klasy mega mają pomieścić 120 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Wymagane jest ieć czworo dwuskrzydłowych drzwi (w układzie 2–2–2–2). W pojazdach znajdzie się szereg typowych rozwiązań dla stołecznej komunikacji, jak klimatyzacja całopojazdowa, monitoring, instalacja przeciwpożarowa, elektroniczna informacja wewnętrzną i zewnętrzna, a także udogodnienia dla osób o ograniczonej sprawności w postaci wyznaczonych miejsc dla wózków, żółtych poręczy i barierek, informacji pismem Braille’a, dźwiękowych zapowiedzi przystanków. Dodatkowo pasażerowie będą mogli skorzystać z ładowarek USB do urządzeń mobilnych. Pojazdy będą wyposażone w blokady antyalkoholowe.
Na dostawy przegubowych autobusów przeznaczono 36 tygodni. – Pierwsze z nich zasilą tabor MZA w kwietniu 2021 r. – poinformował Rafał Trzaskowski. Natomiast na dostawy pojazdów 12-metrowych przeznaczono 40 tygodni. Pierwsze z nich dotrą najwcześniej pod koniec maja 2021 r. Przewidziano też opcję w postaci dostawy 30 autobusów przegubowych, które miałyby zostać dostarczone do końca 2021 r.
Zamówienie jest częścią większego przetargu, obejmującego także dostawy 90 autobusów przegubowych LNG. Dzisiaj (4 sierpnia)
wskazano zwycięzcę postępowania w tej części. Wygrał Autosan, który zaoferował dostawy autobusów na licencji Solbusa za kwotę ponad 165 mln zł.
Jak informuje miasto, w tej chwili miejski operator dysponuje flotą 91 autobusów elektrycznych i 145 gazowych. Do końca 2022 roku „elektryków” będzie 160 sztuk, a „gazowców” 305. Wtedy liczba autobusów zero i niskoemisyjnych zbliży się do 35 procent całego taboru MZA.