MZA kończą negocjacje z NFOŚ na temat dofinansowania zakupu 38 przegubowych autobusów hybrydowych, gazowo-elektrycznych. Jest szansa, że pojazdy, których nie ma na razie żadne miasto w Polsce, pojadą po warszawskich ulicach za rok. Rozmawialiśmy o tym podczas Kongresu Transportu Publicznego z prezesem MZA Warszawa, Janem Kuźmińskim.
Michał Szymajda, Transport-publiczny.pl: Skąd wziął się pomysł na zakup gazowych hybryd? Takich pojazdów MZA jeszcze nie miały.
Jan Kuźminski, prezes MZA Warszawa: Wdrożenie gazowych hybryd na gaz CNG w Polsce to projekt prowadzony przez Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska (program Gazela – red.). Ma on pieniądze od rządu Hiszpanii z tytułu odkupienia norm emisyjnych dwutlenku węgla. Jakiś czas temu ogłoszony był konkurs, do którego zgłosiły się MZA oraz przewoźnicy z Częstochowy i Gdyni. Po wyborze tych dwóch ostatnich miast do realizacji projektu znaleźliśmy się na liście rezerwowej. Dostaliśmy jednak zapytanie z NFGŚ, czy chcielibyśmy partycypować w projekcie, otrzymując 50% lub nieco więcej środków na zakup 38 autobusów, ponieważ właśnie taką ilość założyliśmy w projekcie. W jakiej fazie są rozmowy MZA z NFOŚ?
Przechodzimy teraz do fazy negocjacji przed podpisaniem umowy, zarząd NFOŚ rozpatruje nasz wniosek. Myślę, że do podpisania umowy dojdzie jeszcze jesienią. Wówczas wystąpimy do miasta o zgodę na wydatkowanie brakujących pieniędzy.
O jakich konkretnie autobusach mówimy?
Będą to autobusy przegubowe, 18-metrowe. Jest szansa, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na ulicach pojawią się za rok.
Czy na nowych pojazdach znajdzie się również miejsce na panele fotowoltaiczne?
Jeśli tylko to będzie możliwe – jak najbardziej tak. Na dzień dzisiejszy montaż paneli uważamy za trafiony, w okresie letnim oszczędności paliwa sięgają nawet 5%. Dla nas, kiedy wydajemy około 250 milionów złotych rocznie na olej napędowy, każde oszczędności w tym względzie to kolosalne pieniądze. Tym bardziej, że technika produkcji i wykorzystania paneli bardzo szybko się rozwija.
Obecnie 12-metrowe gazowe hybrydy dostarcza do Częstochowy dostarcza Solbus. Przyglądacie się już rynkowi takich hybryd?
MZA mają doświadczenie w eksploatacji hybrydowych autobusów zasilanych olejem napędowym. Będziemy przyglądać się także doświadczeniom w Częstochowie, a także innym projektom.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.