Miejski przewoźnik z Opola właśnie ogłosił postępowanie dotyczące zakupu 8 elektrobusów. MZK chce zakupić sześć pojazdów 12-metrowych oraz dwa autobusy przegubowe. Ponadto zamówienie obejmuje również dostawę infrastruktury do ładowania nowych pojazdów.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu rozpisał przetarg na zakup łącznie ośmiu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Sześć pojazdów ma mieć długość 12-metrów, natomiast dwa pozostałe mają mieć długość 18 metrów. Ponadto zamawiający chce również zakupić cztery dwustanowiskowe ładowarki typu Plug-in o mocy maksymalnie 120 kW. MZK chce również zakupić jedną ładowarkę pantografową o mocy maksymalnie 300 kW, która będzie miała także możliwość ładowania pojazdów poprzez złącze Plug-in, z mocą 150 kW.
Sześć 12-metrowych autobusów
Autobusy 12-metrowe mają zabierać na swój pokład co najmniej 75 pasażerów, z czego minimum 28 na miejscach siedzących. Drzwi w układzie 2:2:2. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, a także wyposażone w klimatyzację oraz ogrzewanie. Pasażerowie mają mieć do swojej dyspozycji minimum 6 ładowarek USB do ładowania urządzeń mobilnych. Ponadto w elektrobusach znajdzie się również urządzenie do dezynfekcji rąk. Napęd elektryczny w formie silnika bądź silników o minimalnej mocy 160 kW z mechanizmem rekuperacji jak również wbudowanym ograniczeniem prędkości do 70 km/h.
Pojemność baterii trakcyjnych nie mniejsza niż 280 kWh, co ma umożliwić przejechanie autobusom minimum 100 km w ramach jednego ładowania. Zgodnie z zapisami przetargowymi, autobusy mają kursować na liniach 5 oraz 13, co przełoży się na to, że mają być one doładowywane średnio co 40 kilometrów. Ładowanie pojazdów ma odbywać się na dwa sposoby, a więc poprzez złącze Plug-in, jak również poprzez mechanizm odwróconego pantografu.
W autobusach znajdzie się także system informacji pasażerskiej w postaci tablic świetlnych oraz systemu informacji głosowej. Ponadto na wyposażeniu pojazdów będzie również system monitoringu wizyjnego oraz Wi-Fi dla pasażerów. W elektrobusach będą też kasowniki do tradycyjnych biletów papierowych, które będą też miały możliwość odbijania e-biletu.
Przegubowce na minimum 120 pasażerów
W przypadku autobusów przegubowych, zamawiający wymaga, aby pojazdy te były zdolne zabierać na swój pokład co najmniej 120 pasażerów, z czego co najmniej 36 z nich ma podróżować na miejscach siedzących. Drzwi w układzie 2:2:2:2. Także te autobusy mają być w pełni niskopodłogowe. Kierowcy będą mieć do swojej dyspozycji zabudowaną kabinę. Podobnie jak w krótszych autobusach, także w 18-metrowych jednostkach pojawią się porty USB dla pasażerów, jak również system informacji pasażerskiej czy monitoringu. W pojazdach będzie również klimatyzacja oraz ogrzewanie.
Silnik bądź silniki mają mieć łączną moc na poziomie minimum 230 kW. W autobusach będzie też mechanizm rekuperacji energii oraz automatyczne ograniczenie prędkości do 70 km/h. Minimalna pojemność baterii trakcyjnych to 380 kWh, które mają mieć możliwość ładowania na dwa sposoby, a więc poprzez złączę Plug-in, jak również poprzez system odwróconego pantografu.
300 dni na wykonanie zamówienia, ale możliwość unieważnienia
Zamawiający zastrzega jednak, że może unieważnić postępowanie, jeśli nie otrzyma środków finansowych, które miały posłużyć do realizacji zamówienia. Mowa o funduszach europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Całe zamówienie ma zostać wykonane w ciągu 300 dni od podpisania umowy, a MZK nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych, tak więc ewentualny wykonawca będzie musiał dostarczyć zarówno system ładowania jak i same pojazdy. W postępowaniu mogą brać udział producenci, którzy wykażą, że w przeciągu 3 ostatnich lat zrealizowali co najmniej jedno zamówienie opiewające na dostawę minimum 6 autobusów elektrycznych i długości 12 metrów, jak również zrealizowali minimum jedno zamówienie opiewające na dostawę dwóch autobusów elektrycznych o długości 18 metrów.
Bogata lista kryteriów wyboru
Oferty w przetargu można składać do 26 sierpnia bieżącego roku, a o wyborze najkorzystniejszej oferty będą miały wpływ cena brutto - 60%, warunki techniczno-eksploatacyjne - 35%, jak również warunki gwarancji - 5%.
Na warunki techniczno-eksploatacyjne składają się: materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy), materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), zawieszenie przednie, zużycie energii elektrycznej, ilość miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, ilość uchylnych okien bocznych w przedziale pasażerskim, a także pojemność baterii trakcyjnych, zastosowanie aktywnego asystenta hamowania, montaż systemu redukcji palności magazynu energii jak również spełnienie warunków homologacji odnośnie wytrzymałości konstrukcji nośnej pojazdu oraz palności części w pomieszczeniu wewnętrznym komorze silnika oraz każdym oddzielnym przedziale grzewczym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.