Nowoczesne, z hybrydowym napędem, przyjazne dla środowiska, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, biletomaty, monitoring, klimatyzację i WiFi – cztery kolejne, nieskoemisyjne autobusy przybędą w taborze toruńskiej komunikacji miejskiej. 27 czerwca 2024 r. Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris. Pojazdy mają trafić do Torunia w ciągu roku od zawarcia umowy.
– Bardzo ważna chwila, bo jesteśmy konsekwentni. Tak samo Miejski Zakład Komunikacji oraz nasi partnerzy, którzy dostarczają nam ekologiczny tabor. Od kilkunastu lat ten tabor, zarówno tramwajowy, jak i autobusowy, modernizujemy, wymieniamy na coraz bardziej komfortowy, lepszy oraz przyjazny środowisku naturalnemu – mówi prezydent Torunia Paweł Gulewski. – W ciągu ostatnich lat udało nam się pozyskać 15 autobusów o napędzie hybrydowym i 10 elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Dzisiaj podpisujemy umowę na kolejne autobusy hybrydowe, co jest konsekwentną polityką, która ma za zadanie nie tylko modernizować stary tabor, ale wychodzić naprzeciw zero- i niskoemisyjności, a co za tym idzie – ekologii. Życzę mieszkańcom Torunia, aby jak najszybciej się u nas pojawiły i zaczęły wozić pasażerów.
Przetarg na zakup czterech autobusów hybrydowych i dwóch pojazdów technicznych (na wymianę za wyeksploatowane pojazdy gospodarcze) ogłoszono 22 marca br. Stanęła do niego jedna firma – Solaris Bus&Coach na kwotę 7.961.175,00 zł brutto (za autobusy i pojazdy techniczne łącznie). Jednostkowa cena brutto autobusu wyniesie prawie 1,9 mln zł brutto.
– Autobusy będą 12-metrowe, z napędem hybrydowym, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, wyposażone zgodnie z toruńskim standardem, tj. między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej, urządzenia do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Będą to pojazdy typu „mild hybrid”, gdzie silnik diesla współpracuje z modułem elektrycznym, odzyskując energię z hamowania bezpowrotnie traconą w autobusach z tradycyjnym napędem. Odzyskana energia gromadzona jest w ultrakondensatorach. Pojazd wykorzystuje tę energię do zasilania urządzeń na pokładzie oraz pracy układu start/stop, co pozwala na oszczędność paliwa na poziomie nawet do kilkunastu procent w stosunku do tradycyjnych napędów. Dodatkowo układ start/stop znacznie zmniejsza emisję spalin do atmosfery. Jest to szczególnie zauważalne na przystankach - tzw. „cichy przystanek” - kiedy pasażerowie mogą wsiadać do pojazdu lub z niego wysiadać w ciszy, gdyż silnik wówczas nie pracuje.
Nowe „hybrydy” mają trafić do Torunia w terminie do 12 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli pod koniec czerwca 2025 r. Zakup będzie finansowany ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.
Nowe autobusy dołączą do floty 15 toruńskich autobusów hybrydowych. Pierwszy taki pojazd, marki Solaris, pojawił się w Toruniu w lipcu 2015 r. Następnie, pod koniec roku 2018, pasażerów zaczęły wozić hybrydowe MAN-y, których 14 sztuk kupiono w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Toruń dysponuje także 10 autobusami elektrycznymi. Sześć takich pojazdów, wraz z infrastrukturą do ich ładowania (trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II) pojawiło się w Toruniu pod koniec maja 2022 r. w ramach wspomnianego już projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II". Cztery kolejne „elektryki” i ładowarki dotarły do Torunia w maju 2023 r. Pojazdy oraz infrastrukturę do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne” na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów) zakupiono dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wszystkie zakupy taboru czynione są z dużą dbałością o ekologię i środowisko naturalne. Każdy zakupiony w ostatnich latach autobus o napędzie spalinowym musi spełniać aktualnie najsurowsze normy dotyczące emisji spalin, w tym zwłaszcza dotyczące redukcji emisji cząstek stałych czy tlenków azotu. Obecnie miejski przewoźnik dysponuje 148 autobusami: 44 autobusami MAN (w tym 14 hybrydowych), 99 autobusami Solaris (w tym 10 elektrycznymi, jedną hybrydą, trzema CNG) i pięcioma autobusami Ursus. Ponadto w skład taboru wchodzą dwa zabytkowe jelcze oraz autobus nauki jazdy.
W miarę możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych tabor jest sukcesywnie wymieniany. Miasto inwestuje przede wszystkim w rozwiązania ekologiczne, przyjazne środowisku, dbając jednocześnie o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Każdy nowo kupowany autobus jest wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Są to zawsze pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Aktualnie 100% autobusów wyposażonych jest w elektroniczne tablice informacyjne, 100% w monitoring, ponad 83% w automat biletowy, 100% to autobusy niskopodłogowe. Tych udogodnień nie mają tylko dwa zabytkowe jelcze i pojazd nauki jazdy.
Toruń ma w planach dalsze zakupy ekologicznych autobusów miejskich i złożył kolejny wniosek w programie dofinansowującym zakup taboru zeroemisyjnego, w tym na 25 autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0) oraz 10 autobusów elektrycznych z infrastrukturą z programu unijnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza.
Postępowanie przetargowe na zakup 10 „elektryków” z opcją zakupu maksymalnie 30 kolejnych o takich samych parametrach jest w toku, w przetargu wpłynęła jedna oferta – firmy Solaris – na kwotę 125.952.000,00 zł brutto (za maksymalny zakres).