Jak poinformował zielonogórski urząd miasta, MZK Zielona Góra skorzysta z opcji na 12-metrowe elektrobusy, dzięki czemu do miasta dotrze łącznie 14 elektrobusów od Solarisa. Pod koniec przyszłego roku w południowej stolicy województwa lubuskiego ma kursować prawie 70 autobusów napędzanych silnikiem elektrycznym. Miasto zainwestuje też w ITS, mający dać pierwszeństwo w ruchu autobusom MZK.
Jak informuje zielonogórski magistrat, w przyszłym roku miasto na inwestycje w elektromobilność planuje wydać blisko 100 mln zł. Na ulice Zielonej Góry wyjedzie kolejnych 26 autobusów elektrycznych, a ponadto powstaną stacje ładowania pojazdów oraz Inteligentny System Transportowy (IST), który da pierwszeństwo przejazdu miejskiej komunikacji.
Prawie 70 elektrobusów we flocie
Obecnie pasażerów obsługują 43 autobusy elektryczne wyprodukowane przez Ursusa, które zostały kupione w 2018 r. Pod koniec przyszłego roku elektrobusów ma być już 69 na 86 pojazdów gotowych do jazdy. Cały projekt elektryfikacji linii komunikacji miejskiej to dwa zadania:
zakup 12 nowych pojazdów elektrycznych (ośmiu niskopodłogowych - pomieszczą 80 pasażerów i czterech przegubowców – te przewiozą 122 osoby) oraz
budowa nowej pętli autobusowej na Osiedlu Mazurskim wraz ze stacją ładowania „elektryków”. Oprócz pętli powstanie brakujący odcinek drogi dojazdowej (ul. Giżyckiej). Trwają prace projektowe, wiosną możemy spodziewać się rozpoczęcia robót budowlanych. Koszt inwestycji to około 49 mln zł, z czego ponad 30 mln zł pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto szuka pieniędzy na rozszerzenie projektu.
Będzie 14 Solarisów
–
Cztery przegubowe pojazdy dostarczy firma EvoBus Polska. Przetarg na
dostawę kolejnych ośmiu pojazdów wygrała firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa. Autobusy mają 12 metrów długości, będą ładować baterie w zajezdni i na pętlach w mieście. Prezydent zdecydował, że skorzysta z tzw. prawa opcji i dokupi sześć pojazdów – wyjaśnia Robert Karwacki, prezes MZK Zielona Góra. –
Poza projektem chcemy też zakupić pięć autobusów dziesięcioipółmetrowych. Szukamy również firmy, która dostarczy
trzy niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MINI (sześć-siedem metrów) w pełni elektryczne. Przewiozą pasażerów z nowego wielopoziomowego parkingu przy Palmiarni na ulice starego miasta przy deptaku – dodaje Karwacki.
Miejski przewoźnik będzie jeszcze korzystał z 17 spalinowych autobusów przegubowych. Były one zakupione wraz z pierwszymi autobusami elektrycznymi i mają tylko cztery lata.
Nowe stacje ładowania
MZK zwiększy też moc stacji ładowania na pętlach przy ul. Zawadzkiego „Zośki” i Wrocławskiej z obecnych 200 kW na 400 kW, umożliwiając szybkie uzupełnienie energii autobusom przegubowym. Na terenie zajezdni przy ul. Chemicznej dodatkowo staną dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym o mocy od 60 do 120 kW i dwie o mocy 40-80 kW oraz jednowyjściowa o mocy 20 kW. Wszystko po to, aby nowe elektryczne autobusy bez problemu wyjechały na trasę. Wartość umowy z zielonogórską firmą Ekoenergetyka-Polska to ok. 2,357 miliona złotych.
Elektrobusy pierwsze na głównych ulicach
Elektryczne autobusy po mieście mają poruszać się sprawniej dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania ruchem. Komunikacja miejska dostanie pierwszeństwo przejazdu na głównych ulicach. Firma Yunex z Warszawy zmiany wprowadzi na ulicach: al. Konstytucji 3 Maja (od skrzyżowania ul. Lwowskiej z Wrocławską) aż do ronda przy Castoramie, ul. Bohaterów Westerplatte aż do skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Zacisze i Wyszyńskiego (obok Lidla). W planach jest przebudowa dwóch skrzyżowań i zatoczek autobusowych. Ponadto zainstalowane będą kamery, czujniki ruchu i monitoring. Wartość projektu to około 31 mln złotych z czego 21,441 miliona złotych pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Chcemy, aby Zielona Góra była nowoczesnym i przyjaznym środowisku miastem, dlatego inwestujemy w elektryczne autobusy i IST – podsumowuje Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta Zielonej Góry.