Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze prowadzi postępowania przetargowe obejmujące budowę pętli autobusowej na osiedlu Mazurskim oraz na dostawę infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych, która zostanie zamontowana lub rozbudowana w kilku miejscach Zielonej Góry.
Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Zielonej Górze intensywnie inwestuje w autobusy elektryczne. Miasto jako jedno z pierwszych w Polsce
zamówiło dużą ilość takich pojazdów, które dostarczył Ursus. Aktualnie już połowa floty przewoźnika jest “elektryczna”, a wkrótce ten procent jeszcze wzrośnie, ponieważ MZK prowadzi aktualnie dwa przetargi na dostawę elektrobusów, zarówno
krótkich, jak i
przegubowych. W obu postępowaniach otwarto już oferty i aktualnie trwa ich procedowanie. Aby nadążyć za rozwojem swojej elektrycznej floty, przewoźnik potrzebuje też nowych punktów ładowania dla autobusów.
To właśnie one, a także budowa zupełnie nowej pętli na osiedlu Mazurskim, są przedmiotem dwóch przetargów, które aktualnie trwają. Pierwszy z nich dotyczy budowy wyżej wspomnianej pętli autobusowej, na której także zostaną zamontowane urządzenia do ładowania “elektryków”. Ponadto zadanie obejmuje budowę kawałka ulicy Giżyckiej, która zapewni dojazd do nowo planowanej pętli. Drugie postępowanie dotyczy rozbudowy infrastruktury do ładowania na dwóch pętlach, zlokalizowanych na ulicy Wrocławskiej oraz osiedlu Zawadzkiego Zośki, a także montaż stacji ładowania w zajezdni autobusowej przy ulicy Chemicznej.
Nowa pętla na osiedlu Mazurskim
W ramach budowy pętli ma powstać miejsce do ładowania dla dwóch autobusów, infrastruktura potrzebna do ładowania, a więc dwa stanowiska z ładowarkami pantografowymi oraz przystanek pasażerski z niezbędną infrastrukturą. Ponadto zadanie obejmuje także przedłużenie obecnie istniejącej ulicy Giżyckiej, tak aby połączyła ona nową pętlę z istniejącym układem drogowym.
W postępowaniu zakończyło się już składanie ofert. Ostatecznie wpłynęła tylko jedna oferta, złożona przez Exalo Drilling z Piły. Wykonawca wycenił zadanie na prawie 7,759 mln złotych. Tymczasem zamawiający, a więc MZK, zarezerwował na ten cel tylko niewiele ponad 4,783 miliona złotych. Na ten moment nie wiemy jeszcze, czy postępowanie uda się rozstrzygnąć pozytywnie.
Kolejna ładowarka i większa moc
Drugie zadanie dotyczy rozbudowy, istniejącej już, infrastruktury do ładowania elektrobusów na pętlach na ulicy Wrocławskiej oraz na osiedlu Zawadzkiego. Ponadto w ramach postępowania, w zajezdni autobusowej przy Chemicznej mają zostać zamontowane dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania, a wykonawca dostarczy także jedną mobilną stację wolnego ładowania.
W przypadku stacji ładowania na pętli przy ulicy Wrocławskiej wykonawca ma zwiększyć dedykowaną moc o 200 kW, tak aby docelowo moc całej stacji wynosiła 600 kW, w porównaniu do 400 kW obecnie. Dedykowane stanowisko ma mieć moc 400 kW, drugie natomiast 200 kW.
Na Zawadzkiego Zośki także przewidziano zwiększenie mocy o 200 kW. Razem stacja ładowania będzie miała więc moc 800 kW, a dedykowane stanowisko 400 kW. Dwa pozostałe stanowiska będą miały moc po 200 kW.
Dwie podwójne stacje wolnego ładowania, które staną w zajezdni przy Chemicznej, będą miały moc po 120 kW każda. Z racji tego, że będą dwustanowiskowe, na każde stanowisko przypadnie 60 kW. Mobilna stacja ładowania ma mieć natomiast moc 20 kW.
Liczą się cena oraz gwarancja
Na realizację zamówienia przewidziano rok od dnia podpisania umowy. Startować mogą wykonawcy, którzy w ciągu 3 ostatnich lat wykonali co najmniej dwie dostawy stacji szybkiego ładowania przez pantograf o mocy 200 kW. Oferty można składać do 11 marca bieżącego roku, a o wyborze zdecyduje cena - 60% oraz gwarancja - 40%.