Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze rozpoczął testy przegubowego autobusu elektrycznego, wyprodukowanego przez Solarisa. Ma to związek z planowanym przetargiem na zakup kolejnych autobusów elektrycznych. Tym razem przewoźnik chce kupić 12 pojazdów, z czego 4 to autobusy przegubowe. Przetarg ma być ogłoszony niebawem.
MZK Zielona Góra testuje nowy autobus elektryczny. Jest to 18-metrowy pojazd przegubowy, który wyprodukował podpoznański Solaris. Elektrobus może zabrać na pokład do 120 pasażerów, a jego testy potrwają minimum do 5 listopada tego roku. Pojazd można spotkać na regularnych kursach na liniach oznaczonych numerami 0, 8, 10, a także 80, a więc tych, na których występują największe potoki pasażerów.
12 nowych autobusów
– Testy odbywają się w związku z planowanym zakupem kolejnych 12 autobusów elektrycznych (w tym 4 przegubowych) i pozwolą na zdobycie cennych informacji w zakresie jego eksploatacji, które zostaną wykorzystane podczas planowania pracy nowych autobusów – informuje nas Jacek Newelski, kierownik sekcji rozkładów jazdy i marketingu MZK Zielona Góra.
Newelski dodaje, że dokumenty w tej sprawie zostały skierowane do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które koordynuje i opiniuje zakupy dofinansowane z pieniędzy unijnych, a tak jest właśnie w tym przypadku. Postępowanie zakupowe zostanie ogłoszone po otrzymaniu uwag z CUPT.
Zakup autobusów solo oraz przegubowych jest realizowany przy wsparciu środków unijnych. Wartość projektu to 45,424 mln zł brutto. Będą to już kolejne autobusy elektryczne na ulicach jednej z dwóch lubuskich stolic, ponieważ w Zielonej Górze służą już 43 elektrobusy dostarczone przez Ursusa. Pierwotny kontrakt opiewał na dostawę 47 pojazdów, lecz jak informuje Newelski, umowa została aneksowana i zmniejszona do 43 pojazdów. Wszystkie autobusy jeżdżą już po zielonogórskich ulicach, a o problemach z dostawą pozostałych czterech elektrobusów pisaliśmy
kilkukrotnie.Jak więc MZK ocenia użytkowanie “elektryków”?– Autobusy elektryczne stanowią w Zielonej Górze podstawę komunikacji miejskiej. Awarie autobusów zdarzają się niezwykle rzadko, więc możemy śmiało powiedzieć, że elektrobusy spełniają nasze oczekiwania. Infrastruktura do ładowania autobusów na pętlach oraz na zajezdni pozwala nam na ich intensywną eksploatację, tak jak zakładaliśmy planując ich zakup. Pierwszy autobus elektryczny wyjechał na trasę 3 września 2018 roku. Do dziś 43 pojazdy przejechały już ponad 7,5 mln kilometrów. Oprócz zadowolonych pasażerów pozytywne głosy otrzymujemy także od zielonogórzan mieszkających w pobliżach pętli czy przy głównych drogach. Dla nich bardzo ważne jest, że tych autobusów po prostu nie słychać – kończy Kierownik Newelski.