Ewolucja w komunikacji miejskiej trwa. Zgodnie z planami, na drogi Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wyjeżdżają kolejne nowe autobusy. Pasażerowie komunikacji miejskiej będą mogli z nich korzystać w 19 miejscowościach, głównie tych położonych w północnej części GZM.
Od nowego roku szkolnego uczniowie z północnych gmin GZM będą dojeżdżać do szkół nowymi autobusami. Zarząd Transportu Metropolitalnego dopuścił do ruchu 40 pojazdów. Zastąpiły one te starsze, które kursowały na 38 liniach w 19 miejscowościach. – Nie tak dawno żegnaliśmy ostatniego Ikarusa. Cieszą nas kolejne wymiany taboru na nowocześniejszy, cieszą nas bezpieczeństwo, komfort naszych mieszkańców, lepszy dojazd do szkół, urzędów oraz zabytków UNESCO. Nowoczesne autobusy to jeden z elementów porządkowania wraz z GZM komunikacji w Tarnowskich Górach. Mamy Metrorowery, którymi dotrzeć można do 30 miast regionu. Pracujemy wspólnie nad systemem parkowania w mieście. Przygotowujemy forum obywatelskie w ramach projektu „Jak otworzyć kolej na mieszkańców?". Jeśli dodamy do tego nowe centrum przesiadkowe, 30 km dróg rowerowych (nadaj je rozbudowujemy) z infrastrukturą, promowanie bezpiecznej jazdy na rowerze, turystyki rowerowej to jesteśmy na dobrej drodze do zbudowania miasta zrównoważonej mobilności: z infrastrukturą i polityką miasta, które dają wygodną i zdrową alternatywę dla prywatnego auta – mówi burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech.
Nowe autobusy zostały przypisane do tych tras, które przebiegają przede wszystkim przez Bobrowniki, Ożarowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tworóg, Wielowieś i Zbrosławice. W tych miejscowościach korzyści będą najbardziej zauważalne, ale pasażerowie z innych gmin również będą mogli dostrzec pozytywne zmiany. Chodzi m.in. o Będzin, Bytom, Gliwice, Mierzęcice, Miasteczko Śląskie, Piekary Śląskie, Psary, Pyskowice, Siewierz, Świerklaniec, Wojkowice i Zabrze.
– Ten proces certyfikacji, czyli dopuszczania pojazdów do ruchu w komunikacji miejskiej, objął 40 autobusów. To druga tak duża procedura w historii ZTM. Zwykle obejmuje ona kilka, góra kilkanaście pojazdów – wskazuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. – W trakcie tego procesu sprawdzamy, czy pojazdy spełniają nasze wszystkie, najwyższe wymagania, m.in. dot. bezpieczeństwa i komfortu – wyjaśnia Michał Wawrzaszek.
Każdy z 40 autobusów w swoim standardzie ma m.in. klimatyzację, monitoring, blokady alkoholowe, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, takie jak rampy najazdowe i pasy służące mocowaniu wózków. – Niektóre z pojazdów mają zastosowane ponadstandardowe rozwiązania, tzn. takie, które nie są od nas wymagane. Chodzi np. o dodatkowe czujniki, np. zmiany pasa ruchu, czy też ostrzegawczy o tym, że do krawędzi pojazdu zbliża się pieszy – mówi Benedykt Nowak, prezes firmy Nowak Transport, która jest jednym z przewoźników współpracujących z ZTM. – Cieszymy się, że wspólnie z gminami oraz ZTM możemy stale podnosić poziom bezpieczeństwa i atrakcyjności komunikacji miejskiej. Inwestycja w nowe autobusy potwierdza, że wartości te traktujemy priorytetowo – dodaje Benedykt Nowak.
Przewoźnik Nowak Transport otrzymał certyfikację aż 21 autobusów, w tym 16 Mercedesów Conecto. Poza tą firmą wymianę autobusów przeprowadzili również inni prywatni przewoźnicy, którzy realizują połączenia na zlecenie ZTM. Są to firmy Kłosok (10 pojazdów), PKS Grodzisk Mazowiecki (7 pojazdów) oraz PKS Południe (2 pojazdy). Od 2019 r. ZTM dopuścił do ruchu już 763 autobusy wyprodukowane w latach 2019-2024.
Linie, do których zostały przypisane nowo certyfikowane pojazdy:
78, 83, 85, 103, 105, 112, 134, 142, 143, 145, 148, 153, 158, 174, 180, 189, 191, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 225, 246, 283, 614, 615, 625, 646, 670, 671, 712, 717, 736, 742, 747, 748, M11.
Trasy wszystkich w/w linii dostępne są tutaj:
rj.metropoliaztm.pl.