Pięć fabrycznie nowych autobusów przegubowych marki MAN Lion’s City 18, zasilanych olejem napędowym, od 3 stycznia kursuje już po radomskich drogach. Zastąpiły one najstarsze przegubowce, wyprodukowane w 2006 roku. Najnowsze nabytki Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu obsługują między innymi linie 4, 7, 9 i 17.
Nowe autobusy dla największego radomskiego operatora dostarczyło konsorcjum firm PKO Leasing oraz MAN Truck & Bus Polska. Cena ofertowa 10-letniego leasingu operacyjnego wynosi 11,5 miliona złotych netto.
W trakcie prezentacji autobusów dla dziennikarzy prezydent Radomia Radosław Witkowski powiedział, że ten zakup wpisuje się w strategię rozwoju komunikacji miejskiej w Radomiu. Wprawdzie ostatnio były kupowane głównie autobusy elektryczne lub zasilane sprężonym gazem ziemnym, ale nie można zapominać o obecnej sytuacji. Bardzo drożeje zarówno energia elektryczna, jak i gaz. Ceny są nieprzewidywalne. Właśnie dlatego potrzebny jest swego rodzaju miks, który nie będzie nadmiernie obciążał finansowo miasta. – Cieszę się, że zarząd spółki podjął roztropną decyzję o zakupie tych autobusów. To wprawdzie pojazdy z sinikiem diesla, ale też spełniające wyśrubowane normy emisji spalin – zauważył prezydent. Obecnie MPK ma 19 autobusów elektrycznych, 42 na gaz ziemny oraz 71 "diesli".
Każdy z nowych przegubowych MAN-ów może zabrać na pokład 154 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Dodatkowo są dwa stanowiska na wózki inwalidzkie i dziecięce. Pojazdy są klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każdy autobus został wyposażony jest w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów i kasowniki dotykowe (pierwszy od przodu z funkcją terminala płatniczego) oraz po pięć podwójnych portów USB, umożliwiających ładowanie baterii urządzeń mobilnych.
Silniki tych pojazdów spełniają rygorystyczną normę emisji spalin EURO-6, porównywalną z niską emisją autobusów gazowych. Ponadto posiadają moduł hybrydowy i układ rekuperacji energii hamowania, która magazynowana jest w specjalnych kondensatorach, umiejscowionych na dachu pojazdu.
Autobusy wyróżniają się nowym designem wymyślonym przez producenta, czyli sporą czarną powierzchnią pod linią okien. Z tego powodu również ich miejskie malowanie oraz oznakowanie musiało zostać odpowiednio dostosowane.
Następne przegubowce wyruszą na linię 7 jeszcze w tym roku.
Tym razem będzie to sześć autobusów elektrycznych, zamówionych przez MPK w firmie Solaris Bus & Coach. Na ich zakup ów operator pozyskał z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska około 12,6 miliona złotych dotacji oraz ponad 7 milionów złotych niskooprocentowanej pożyczki.