Nadwozia pierwszych dwóch tramwajów firmy Hyundai Rotem dla Warszawy są skompletowane, trwają ostatnie odbiory wózków. Pierwsze wagony mają przyjechać do stolicy Polski na początku lata. W sumie koreańska firma, w ramach zamówienia podstawowego, dostarczy 123 tramwajów.
Na zdjęciach widać już skompletowane nadwozia dwóch pierwszych wagonów, pomalowane w barwy stołecznego transportu – żółty, czerwony i czarny. Wklejone są szyby, trwają prace wykończeniowe we wnętrzu. Producent położył już przewody i urządzenia energoelektryczne, pojawiły się pierwsze czerwone fotele z warszawskimi motywami.
– Pod koniec roku uczestniczyliśmy w kontroli pierwszej sztuki konstrukcji pudła tramwajów i w kontroli ramy pierwszego wózka. Podczas tych kontroli sprawdzaliśmy większość elementów spawanych i ich wymiary. Przebiegają one bez zastrzeżeń, a producent rozpoczął już seryjną produkcję tramwajów – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, producent wspólnie z pracownikami Tramwajów Warszawskich prowadzi teraz ostatnie odbiory wózków.
Pandemia skomplikowała nieco proces produkcji i dostaw. Pierwsze pojazdy miały być dostarczone do Warszawy wiosną 2021 r. Hyundai złożył jednak zawiadomienie o wystąpieniu siły wyższej wraz z dokumentami potwierdzającymi wpływ pandemii na harmonogram. Problemy z dostawą części wykazywali niemal wszyscy dostawcy, w tym także polscy. Przesunięcie w dostawach określane jest obecnie na pięć miesięcy. Nie jest to jednak wyłącznie problem koreańskiego dostawcy. Przesunięcia harmonogramów notowały chociażby kontrakt Stadlera na tramwaje dla Krakowa czy umowy Pesy na tramwaje dla Gdańska czy Elfy2 dla Kolei Wielkopolskich.
W połowie II kwartału tego roku dwa pierwsze tramwaje Hyundaia mają być przygotowane do uruchomienia i przejścia badań fabrycznych. Następnie, po ich zakończeniu, pod koniec II kwartału, zostaną dostarczone do Warszawy. Tutaj będą prowadzone badania homologacyjne. Pierwszy tramwaj zostanie przekazany do odbiorów Tramwajów Warszawskich pod koniec trzeciego kwartału. Dostawy kolejnych pojazdów zaplanowano od początku 2022 r. do końca kwietnia 2023 r. (pierwotnie dostawy miały zakończyć się w 2022 r.).
fot. TW Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z firmą Hyndai Rotem w czerwcu 2019 r. Jej wartość to 1,825 mld zł netto. Opiewa ona na 123 tramwajów z opcją na kolejne 90. W ramach zamówienia podstawowego wykonawca dostarczy 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów o długości do 24 m. Opcja zakłada dostawy 45 tramwajów dwukierunkowych i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m. najdłuższe tramwaje będą o 2,5 m dłuższe od obecnie eksploatowanych Swingów. Pomieszczą one do 250 osób.
Pojazdy, projektowane specjalnie dla Warszawy, będą miały niską podłogę na całej długości. Przedni i ostatni wózek tramwaju będzie obrotowy, co powinno wpłynąć na ograniczenie zużycia szyn i mniejszą emisję hałasu na łukach. Dodatkowo, koła zostaną wyposażone w absorbery hałasu. Wyposażenie pojazdów obejmuje oczywiście klimatyzację, monitoring, elektroniczną informację pasażerską.
Aż 60% komponentów pochodzi z UE. Udział mają też polskie firmy. Osprzęt elektroniczny dostarcza warszawski Medcom. Firma ATM dostarczy rejestratory parametrów jazdy, a firma Damiro zapewni fotele motorniczych.
fot. TW