Správa Železnic rozpoczyna dużą przebudowę najstarszej praskiej stacji kolejowej Masaryka (Masarykovo nádraží). Kontrakt wart 3,4 mld koron (ok. 600 mln zł) trafił do konsorcjum firm Strabag Rail i Strabag. Zakończenie całej przebudowy ma nastąpić w pierwszej połowie 2027 roku.
Stacja Masaryka znajduje się w samym centrum Pragi i jest trzecią najbardziej ruchliwą stacją czeskiej kolei. Celem szykowanej przez zarządcę czeskiego modernizacji jest zapewnienie pasażerom komfortu odpowiadającego dzisiejszym czasom. W szczególności zaplanowano rozbudowę liczby peronów i torów oraz integrację urbanistyczną terenu dworca z jego otoczeniem. Zaplanowany nowy peron będzie wykorzystywany głównie przez przyszłe pociągi na lotnisko.
– Rozpoczyna się przebudowa najstarszego praskiej stacji kolejowej – pochwalił się na Twitterze Jiří Svoboda, dyrektor generalny Správy Železnic. – Pierwsze pociągi przyjeżdżały do niego pokonując mury miejskie. Od tego czasu stacja przeszła kilka remontów, a największy właśnie się rozpoczyna. Podpisaliśmy umowę z wykonawcami, którzy wraz z nami przekształcą Masarykę w nowoczesny węzeł komunikacyjny. Zapewni on pasażerom niezbędne udogodnienia, zachowując jednocześnie pierwotny charakter dworca. Charakterystycznym elementem będzie nowy peron-kładka posadowiony nad wszystkimi torami kolejowymi. Nowa konstrukcja wyeliminuje komunikacyjną barierę w mieście, gdyż umożliwi podróżnym wygodne dostanie się na ulice Florenc i ulicę Hybernská – dodaje Svoboda.
Zarząd kolei na wykonawcę modernizacji Masarykovo nádraží wybrał spółki Strabag Rail i Strabag. Wartość przedsięwzięcia wyniesie 3,39 mld koron czeskich, co w przeliczeniu na złotówki daje 600 mln zł. Prace rozpoczną się na początku przyszłego roku i powinny zakończyć się w pierwszej połowie 2027 roku. Jak zapowiadają czescy kolejarze, budowa odbywać się będzie przy utrzymaniu ruchu pociągów. Konieczne będą jedynie częściowe ograniczenia eksploatacji odpowiadające poszczególnym etapom realizacji inwestycji.
Projekt obejmuje m.in. rozbudowę istniejącej liczby torów z siedmiu do dziewięciu, przebudowę wszystkich peronów oraz budowę nowego – nad obecnymi torami, który ma zlikwidować barierę na odcinku między ulicami Hybernską, Florenc oraz Masarykovą a dworcem głównym. Będzie to także dodatkowa przestrzeń do oczekiwania dla podróżnych. Część peronu zostanie obsadzona zielenią tworząc cichą strefę w samym centrum metropolii. Nowa konstrukcja będzie służyła za kładkę łączącą wszystkie pozostałe perony na dole, a dostęp ułatwiać będą windy i schody ruchome.
Stacja będzie miała łącznie sześć peronów przystosowanych dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowane będą ponadto tory, sieć trakcyjna, systemy sterowania ruchem. Przebudowa stacji Masaryka jest częścią modernizacji linii kolejowej z centrum Pragi do Kladna. Realizacja przedsięwzięcia została podzielona na kilka etapów. W ubiegłym roku rozpoczęto prace na dwóch odcinkach, konkretnie na odcinku od miejscowości Kladno do stacji Kladno-Ostrovec oraz na linii między stacją Praha-Bubny a przyszłym nowym przystankiem Praha-Výstaviště.
Zanim rozpoczną się prace przy budowie nowego dworca Masaryka, teren sprawdzą archeolodzy, którzy przebadają grunt pod obiektem. Dworzec powstał bowiem w połowie lat czterdziestych XX wieku jako pierwszy dworzec kolejowy na terenie ówczesnej Pragi.
Modernizacja stacji Praga Masaryka została zatwierdzona do współfinansowania przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Oprócz przebudowy dworca Masaryka, Správa Železnic planuje także przebudowę
stacji Smíchov i
głównego dworca kolejowego.