Samorząd Rybnika poszukuje wykonawcy rozbudowy dwóch centrów przesiadkowych. Istotnym elementem zadania jest uwzględnienie w tych miejscach potrzeb rowerzystów. Wpisuje się ono w większy projekt realizowany dla poprawy możliwości przemieszczania się po mieście jednośladami.
Prace w centrach przesiadkowychUrząd Miasta Rybnik prowadzi postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy zamówienia „Rozbudowa centrów przesiadkowych na terenie Rybnika” w ramach projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Rybniku”. W skład przedsięwzięcia wchodzą dwa zadania, polegające na rozbudowie centrów przesiadkowych - przy Dworcu Komunikacji Miejskiej przy ul. Budowlanych oraz przy dworcu kolejowym Rybnik. W przypadku pierwszego obiektu celem zaplanowanych prac ma być wyeliminowanie ruchu samochodowego z obrębu dworca oraz wydzielenie miejsca dla infrastruktury rowerowej. Ma powstać miejsce obsługi rowerzystów, na które będą składać się wiaty, stojaki, szafki rowerowe oraz ławki i kosze na odpadki. Dodatkowe wiaty na jednoślady wybudowane zostaną na terenie dworca. Wybudowana zostanie również droga rowerowa. Powstaną także parkingi, w tym „KISS & RIDE” oraz miejsca dla pojazdów TAXI.
Prace przy dworcu PKP w Rybniku będą polegały na utwardzeniu części skweru, gdzie następnie wyznaczone zostaną miejsca dla obsługi rowerzystów. Na ich wyposażeniu będą wiaty, szafki oraz stojaki dla jednośladów. Posadowione zostanie siedzisko drewniane oraz obiekty małej architektury.
Zadanie realizowane jest w ramach większego projektu pn. "Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Rybniku" o wartości niespełna 15 mln zł. Uzyskał on dofinansowanie ze środków przyznanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Inwestycja elementem polityki rowerowej miasta
Inwestycja wpisuje się w działania samorządu Rybnika, których celem jest rozwój komunikacji rowerowej. - Rybnik konsekwentnie stawia na rozwój komunikacji rowerowej, inwestując w niezbędną infrastrukturę oraz promując ten sposób przemieszczania się jako alternatywę dla ruchu samochodowego. Miasto sukcesywnie realizuje zapisy przyjętego w lutym 2017 roku „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej” – ogłoszenie przetargu na rozbudowę dwóch centrów przesiadkowych jest tego przykładem. Inwestycja jest częścią projektu, który uzyskał prawie 10 mln zł unijnego dofinansowania i ma na celu dostosowanie istniejących przestrzeni do obsługi ruchu rowerowego (parkingi Bike&Ride, ułatwienia przesiadania się z samochodu na transport publiczny – parkingi Park&Ride czy strefy Kiss&Ride). Od 20 lipca w Rybniku funkcjonują rowery miejskie czwartej generacji – zostały wprowadzone po wcześniejszym udostępnieniu rozwiązań przyjaznych rowerzystom – od stojaków rowerowych, przez podpórki dla rowerzystów, na wyznaczaniu dróg i pasów rowerowych kończąc. Dziś, projektując nowe drogi w mieście, staramy się również trzymać założeń standardów projektowych i wykonawczych systemu rowerowego w Rybniku. To oznacza, że nowe drogi w mieście uwzględniają potrzeby rowerzystów – wyjaśnia portalowi „Transport Publiczny” Agnieszka Skupień, Rzecznik prasowy w Urzędzie Miasta Rybnik.