Narodowe Centrum Badań i Rozwoju poinformowało o zamknięciu dialogu technicznego i rozpisaniu zamówienia w formie partnerstwa innowacyjnego na dostawę nowych autobusów elektrycznych dla polskich miast. Podstawowe zasady się nie zmieniły w porównaniu z zakończonym niedawno fiaskiem pierwszym konkursem, ale Centrum dorzuciło do puli na całość programu ponad 400 mln zł.
W ogłoszeniu, które zostało opublikowane w dzienniku urzędowym UE, w opisanym zamówieniu na całość przewidziano 2 711 600 000 zł netto.
W konkursie ogłaszanym półtora roku temu na całość zamówienia przewidziano nieco ponad 2,3 mld zł netto, ale w ofertach, które złożono przewoźnicy wyceniali się na ok. 3 mld zł.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie i dostawa innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego w kategorii M3, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego, są nowe i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje: wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne oraz styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy. To sztandarowy element Planu Rozwoju Elektromobilności, który Mateusz Morawiecki promował jeszcze jako minister rozwoju.
W poprzedzającym nowe zamówienie,
trwającym raptem trzy tygodnie dialogu technicznym wzięło udział 18 firm, w tym wszyscy liczący się producenci autobusów w Polsce. Ale w nieudanym konkursie oferty złożyły tylko trzy podmioty. NCBR jednak wciąż zakłada, że do pierwszego etapu postępowania może się zgłosić ponad 30 firm.
Zgodnie z ogłoszeniem NCBR postanowił skrócić fazę badawczo–rozwojową, pierwotnie zaplanowaną na trzy etapy. Teraz będą dwa. Do pierwszego etapu zostanie dopuszczonych najwyżej 10 uczestników. Wynik prac etapu I fazy B+R to przedstawienie jednego demonstratora rozwiązań. Z kolei wynik prac etapu II fazy B+R (tu weźmie udział maksymalnie 7 uczestników) to przedstawienie serii próbnej, po jednej sztuce każdego opracowanego typu (czyli trzech autobusów różnych długości). Do fazy wdrożeniowej (dostawa pojazdów) teoretycznie mogą zostać dopuszczeni wszyscy uczestnicy II etapu fazy B+R, w oparciu o uzyskany wynik. W poprzednim konkursie zakładano, ze dostarczać pojazdy będzie maksymalnie trzech zwycięzców.
NCBR nie opublikował jeszcze SIWZ–u zamówienia więc nie jest znany dokładny harmonogram postępowania, ani charakter kryteriów. Wiadomo jedynie, że decydować będą (w kolejności od najważniejszego): cena, deklarowane innowacje w pojeździe, wysokość udziału w przychodach dla NCBR z komercjalizacji rozwiązań wypracowanych w ramach prac badawczo-rozwojowych.
Nie zmienił się zakres przetargu. Nabywców znajdzie na pewno 6 pojazdów pod warunkiem, że odpowiadają minimalnym poziomom wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą. Do 201 sztuk autobusów, przy spełnieniu tych warunków, zostanie kupionych, jeśli samorządy zyskają na nie co najmniej 60-procentowe dofinansowanie od instytucji rządowych. Kolejne 876 pojazdy to opcja deklarowana przez samorządy.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu określono na 12 sierpnia. Do 27 sierpnia NCBR zaprosi chętnych do całego procesu.