Po 11 latach przerwy na mapę neapolitańskiego metra powróciła linia nr 6 – tym razem dłuższa, do stacji Municipio, gdzie możliwa jest przesiadka na linię nr 1. Nowe stacje zachwycają ciekawym wystrojem.
Wbrew numeracji w Neapolu znajdują się czterech linie metra, z czego jedna to podziemna kolej miejska (nr 2), obsługiwana przez Ferrovie dello Stato, a kolejna (nr 11), obsługiwana przez przewoźnika Ente Autonomo Volturno, ma charakter podmiejskiej linii metra. Nowe stacje zostały właśnie otwarte na linii nr 6, której historia jest dość burzliwa.
Początkowo miała to być linia szybkiego tramwaju. Jej budowa ruszyła pod koniec lat 80. – z myślą o obsłudze mistrzostw piłki nożnej w 1990 r. Terminu nie udało się utrzymać. W latach dwutysięcznych podjęto decyzję o uruchomieniu na tej trasie linii tzw. lekkiego metra. Ostatecznie 2,3-kilometrową linię – na odcinku Mergellina – Mostra – uruchomiono w 2007 r. Linia nie docierała jednak do centrum i od początku cieszyła się niewielkim zainteresowaniem – tym bardziej, że podróżni mieli do dyspozycji równoległą i bardziej użyteczną linię nr 2 (kolejową). Szybko ograniczono jej kursowanie do godzin szczytu, a ostatecznie ruch wstrzymano w 2013 r.
W 2007 r. została zawarta umowa na budowę kolejnego, 3,1-kilometrowego przedłużenia tej linii Mergellina – Municipio. W takiej postaci linia wreszcie dociera do centrum, zapewniając wygodną przesiadkę na linię nr 1. Uroczyste otwarcie czterech nowych stacji (i wznowienie ruchu na wcześniej zamkniętej trasie) nastąpiło 16 lipca 2024 r., a od następnego dnia – już w ruchu regularnym – z linii mogą korzystać pasażerowie.
– To ważna linia, która obsługuje zasadniczą część miasta. Linia ta ma bardzo burzliwą historię, jednak po czterdziestu latach różnych perypetii w końcu zostaje otwarta. To miasto musi być w stanie dokończyć prace, wykazać, że jest zdolne do transformacji. Musimy wpisać się w trend Neapolu jako miasta żyjącego i pozytywnego – mówi Gaetano Manfredi, burmistrz miasta.
Obecnie liczy ona 5,5 km długości, a pociągi zatrzymują się na ośmiu stacjach. Czas przejazdu wynosi 15 minut. Obsługuje ją pięć składów – obecnie wyłącznie w godzinach 7-15:30. Od przyszłego roku do ruchu mają być włączane nowe pociągi Hitachi Rail. – 22 składy w produkcji, które będą wprowadzane stopniowo, pozwolą nam zagwarantować obsługę w obu kierunkach z częstotliwością co 4 i pół minuty. Ruszamy z letnim rozkładem jazdy, jednak już od września połączenie będzie czynne w pełnym wymiarze, z tymi samymi rozkładami jazdy, co linia 1 – mówi Edoardo Cosenza, radny ds. infrastruktury i transportu.
Pawilon wejściowy stacji Arco Mirelli, zbudowany się ze stali i szkła, został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hansa Kollhofa. Przystanek San Pasquale, zaprojektowany przez włosko-słoweńskiego architekta Borisa Podreccę, nawiązuje do morskiej tematyki i jest hołdem dla Bendetto Croce, neapolitańskiego filozofa, krytyka literackiego i polityka. Stacja Chiaia, zaprojektowana przez neapolitańskiego architekta Uberto Siolę, znajduje się na trzech poziomach: pierwszy z głównym wejściem na Piazza Santa Maria degli Angeli, drugi z wejściem na Via Chiaia i trzeci z poziomem peronu. Wspólna stacja linii 1 i 6 Municipio to dzieło portugalskich architektów – Eduarda Souto do Moura i Alvara Siza Vieria. Składa się z podziemnego placu wytyczonego wokół odkryć archeologicznych z czasów starożytnych i Cesarstwa Rzymskiego.
Metro, funikulary i kolej w Neapolu, mat. ANM