Partner serwisu
Przestrzeń

Neapol przedłużył linię metra do centrum. Koniec wieloletniej epopei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Po 11 latach przerwy na mapę neapolitańskiego metra powróciła linia nr 6 – tym razem dłuższa, do stacji Municipio, gdzie możliwa jest przesiadka na linię nr 1. Nowe stacje zachwycają ciekawym wystrojem.

Wbrew numeracji w Neapolu znajdują się czterech linie metra, z czego jedna to podziemna kolej miejska (nr 2), obsługiwana przez Ferrovie dello Stato, a kolejna (nr 11), obsługiwana przez przewoźnika Ente Autonomo Volturno, ma charakter podmiejskiej linii metra. Nowe stacje zostały właśnie otwarte na linii nr 6, której historia jest dość burzliwa.

Początkowo miała to być linia szybkiego tramwaju. Jej budowa ruszyła pod koniec lat 80. – z myślą o obsłudze mistrzostw piłki nożnej w 1990 r. Terminu nie udało się utrzymać. W latach dwutysięcznych podjęto decyzję o uruchomieniu na tej trasie linii tzw. lekkiego metra. Ostatecznie 2,3-kilometrową linię – na odcinku Mergellina – Mostra – uruchomiono w 2007 r. Linia nie docierała jednak do centrum i od początku cieszyła się niewielkim zainteresowaniem – tym bardziej, że podróżni mieli do dyspozycji równoległą i bardziej użyteczną linię nr 2 (kolejową). Szybko ograniczono jej kursowanie do godzin szczytu, a ostatecznie ruch wstrzymano w 2013 r.

W 2007 r. została zawarta umowa na budowę kolejnego, 3,1-kilometrowego przedłużenia tej linii Mergellina – Municipio. W takiej postaci linia wreszcie dociera do centrum, zapewniając wygodną przesiadkę na linię nr 1. Uroczyste otwarcie czterech nowych stacji (i wznowienie ruchu na wcześniej zamkniętej trasie) nastąpiło 16 lipca 2024 r., a od następnego dnia – już w ruchu regularnym – z linii mogą korzystać pasażerowie.

– To ważna linia, która obsługuje zasadniczą część miasta. Linia ta ma bardzo burzliwą historię, jednak po czterdziestu latach różnych perypetii w końcu zostaje otwarta. To miasto musi być w stanie dokończyć prace, wykazać, że jest zdolne do transformacji. Musimy wpisać się w trend Neapolu jako miasta żyjącego i pozytywnego – mówi Gaetano Manfredi, burmistrz miasta.

Obecnie liczy ona 5,5 km długości, a pociągi zatrzymują się na ośmiu stacjach. Czas przejazdu wynosi 15 minut. Obsługuje ją pięć składów – obecnie wyłącznie w godzinach 7-15:30. Od przyszłego roku do ruchu mają być włączane nowe pociągi Hitachi Rail. – 22 składy w produkcji, które będą wprowadzane stopniowo, pozwolą nam zagwarantować obsługę w obu kierunkach z częstotliwością co 4 i pół minuty. Ruszamy z letnim rozkładem jazdy, jednak już od września połączenie będzie czynne w pełnym wymiarze, z tymi samymi rozkładami jazdy, co linia 1 – mówi Edoardo Cosenza, radny ds. infrastruktury i transportu.

Pawilon wejściowy stacji Arco Mirelli, zbudowany się ze stali i szkła, został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hansa Kollhofa. Przystanek San Pasquale, zaprojektowany przez włosko-słoweńskiego architekta Borisa Podreccę, nawiązuje do morskiej tematyki i jest hołdem dla Bendetto Croce, neapolitańskiego filozofa, krytyka literackiego i polityka. Stacja Chiaia, zaprojektowana przez neapolitańskiego architekta Uberto Siolę, znajduje się na trzech poziomach: pierwszy z głównym wejściem na Piazza Santa Maria degli Angeli, drugi z wejściem na Via Chiaia i trzeci z poziomem peronu. Wspólna stacja linii 1 i 6 Municipio to dzieło portugalskich architektów – Eduarda Souto do Moura i Alvara Siza Vieria. Składa się z podziemnego placu wytyczonego wokół odkryć archeologicznych z czasów starożytnych i Cesarstwa Rzymskiego.


Metro, funikulary i kolej w Neapolu, mat. ANM 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Kongres Czystego Powietrza już w marcu!

Prawo & Finanse

Warszawa. Już jutro noc "parówek" czyli tramwajów 13N

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5