Neapol rozpoczął rewitalizację historycznej linii tramwajowej na odcinku biegnącym od Via Acton do Piazza Sannazaro. To część projektu nazywanego budową „tramwaju nadmorskiego”, który ma przywrócić tramwaj wzdłuż całego nabrzeża Neapolu na długości 10 kilometrów.
Przebudowa ruszyła 7 kwietnia. Prace obejmą odcinek od Via Acton, Galleria Vittoria, Piazza Vittoria, wzdłuż Riviera di Chiaia i Via Giordano Bruno, aż do Piazza Sannazaro. Jednocześnie miasto rozpoczyna także prace nad przedłużeniem linii na krótkim odcinku w północnej części sieci wzdłuż Via Stadera do zajezdni na Via Nazionale delle Puglie. Wszystko to realizowane jest w ramach większego projektu, którego ideą jest powstanie „tramwaju nadmorskiego” i przywrócenie trasy do Mergelliny. Dzięki temu sieć tramwajowa w przyszłości rozciągać się będzie wzdłuż nabrzeża miasta na długości 10 kilometrów.
Przebudowa pozwoli na zastosowanie rozwiązań zmniejszających wpływ tramwajów na otoczenie. W planach jest montaż mat antywibracyjnych na styku szyn i podkładów oraz wymiana najbardziej zużytych odcinków torów, które generują uciążliwe wibracje nie tylko przez tramwaje, ale także przez przejeżdżające po nich samochody (zwłaszcza na Via Giordano Bruno).
Miasto chce w ten sposób usprawnić miejski transport publiczny na trasach o dużym natężeniu ruchu. Trasę nadbrzeżną miałyby obsługiwać pojazdy o dużej pojemności i dużej częstotliwości kursowania. Ma to się przełożyć na poprawę wydajności i jakości usług. W trakcie
jest już produkcja zakupionych przez Neapol przy współudziale środków unijnych 11 nowych tramwajów. Pojazdy dostarczy Bozankaya z Ankary, która pokonała w przetargu Hitachi Rail (dawniej włoska firma Ansaldo).
Obie interwencje infrastrukturalne są współfinansowane ze środków unijnych PNRR czyli Krajowego Planu Odbudowy i Odporności i muszą zostać zakończone do czerwca 2026 r. Projekt obejmuje również zaprojektowanie węzła przesiadkowego z przystankiem linii 2 w San Giovanni a Teduccio, a także przedłużenie linii tramwajowej do Mergelliny – z połączeniem na kolejkę linowo-terenową (funikulerem).
- Rozbudowa miejskiej sieci tramwajowej jest częścią scenariuszy planistycznych zatwierdzonych w styczniu 2025 r. Renowacja i rozbudowa Tram del Mare stanowi ważny kamień milowy w zakresie zrównoważonej mobilności dla obywateli i turystów oraz uzupełnienie systemu metra – przekonuje Edoardo Cosenza, radny ds. infrastruktury, mobilności i ochrony ludności miasta Neapol.
Historia tramwajów we włoskim Neapolu sięga 1875 roku. W tym ponad 3-milionowym mieście do dzisiaj zachowały się już jedynie szczątki dawnej sieci tramwajowej. Ma ona aktualnie 11,8 kilometra długości. Obecnie korzystać można zaledwie z trzech linii – do obsługi których wykorzystywane są 22 tramwaje AnsaldoBreda Sirio z lat 2004 i 2006 oraz 18 tramwajów CT139K Peter Witt głównie z okresu 1933-1935. Obecnie sieć tramwajowa biegnie wzdłuż wybrzeża jedynie w kierunku zachodnim, zaczynając się od obszaru Porta Nolana i kończąc na Via Cristoforo Colombo na wysokości Molo Beverello i Piazza del Municipio.
Nino Simeone, przewodniczący Komisji ds. Mobilności i Infrastruktury, również zabrał głos w sprawie inwestycji, mówiąc o projekcie „tramwaj pod klacz” jako, który jest „ważnym elementem” miejskiej mobilności. – Ukończenie połączenia między stacją metra Piazza Municipio a portem w Neapolu, z bezpośrednim dostępem do obszaru portu, pozwala nam teraz rozpocząć pierwszy ważny odcinek tramwajowy: od Piazza Municipio do Piazza Vittoria, przez Via Acton i Galleria Vittoria. Tory już tam są, trzeba je tylko odsłonić i wykonać pewne prace związane z przebudową drogi. W ciągu trzech lub czterech miesięcy ten pierwszy odcinek będzie w pełni operacyjny – podkreśla Simeone.
Przedstawiciel miasta wyjaśnia przy tym, że po zakończeniu pierwszej części prac rozpocznie się budowa trasy od Piazza Vittoria do Piazza Sannazaro, przebiegającej przez Riwierę Chiaia. – Będzie to odcinek bardziej złożony, ze względu na konieczność ingerencji na via Giordano Bruno, ale za to dopełni on podstawową trasę tramwajową i przywróci Neapolowi historyczne powiązanie – mówi Simeone. Składa także deklarację dalszego rozwoju tramwaju. – Moim marzeniem jest takie samo, jak wielu neapolitańczyków. Chcę pójść jeszcze dalej i pewnego dnia dojechać tramwajem do Bagnoli, po drugiej stronie naszego morza. To ambitny projekt, ale będziemy go nadal z determinacją rozwijać – podkreśla.