27 marca 2019 minął rok od uruchomienia autonomicznego busa, będącego częścią floty operatora transportu Schaffhauser Verkehrsbetriebe. To pierwszy na świecie autonomiczny pojazd zintegrowany z systemem sterowania. Każdego dnia dostarcza cennych informacji, które pomogą w rozwoju autonomicznej mobilności. W najbliższym czasie, dzięki dostawie drugiego pojazdu z napędem 4x4 możliwe będzie wydłużenie trasy do wodospadu Reńskiego.
Dokładnie rok temu Trapizio (tak został nazwany autonomiczny pojazd) wyruszył w pierwszą oficjalną podróż po trasie Linii 12 w miejscowości Neuhausen. Dzięki projektowi „Route 12” spółka celowa Trapeze – AMoTech z powodzeniem, jako pierwsza na świecie zintegrowała i wdrożyła samojezdny pojazd do regularnych usług operatora transportowego – VBSH. Integracja z systemem sterowania LIO dostarczonym przez Trapeze przynosi istotne korzyści zarówno pasażerom, jak i dyspozytorom.
Dynamiczna informacja pasażerska w czasie rzeczywistym jest dostępna we wszystkich kanałach: na wyświetlaczach przystankowych, w pojeździe, Internecie i na smartfonach. Dyspozytor w centrum sterowania ma bieżący wgląd we wszystkie dane pojazdu, w szczególności dotyczące codziennych zadań przewozowych. Projekt jest realizowany przez Swiss Transit Lab, wspólną inicjatywę Kantonu Schaffhausen, firm AMoTech, Trapeze i VBSH.
Ekscytujące 12 miesięcy
Linia 12 w Neuhausen odniosła wielki sukces. Od czasu jej uruchomienia, Trapizio przewiózł blisko 25000 osób. Ludzie z całego świata odwiedzający okolicę chętnie korzystają z usług autonomicznego pojazdu nad wodospadem Reńskim. Wśród pasażerów byli politycy z wielu krajów, międzynarodowi dziennikarze i ogólnoświatowa telewizja. Liczba pasażerów również odzwierciedla popularność pojazdu. Z usług Linii 12 korzystało średnio ponad 2000 pasażerów miesięcznie, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę populację miasteczka – około 10 tysięcy mieszkańców. Dzienny rekord osiągnięto w sierpniu 2018 r. z udziałem 507 pasażerów.
Decyzja o kontynuacji eksploatacji w miesiącach zimowych była kluczowa w celu ustalenia niezawodności systemów w trudniejszych warunkach drogowych, wliczając śnieg oraz ulewny deszcz. Wszystkie zebrane informacje pozwolą na dalszy rozwój technologii i autonomii w transporcie publicznym.
Nowy pojazd z napędem na cztery koła
Obecna wersja pojazdu obsługuje trzy przystanki w centrum miasta Neuhausen. W ostatnich dniach do Neuhausen dotarł nowy model, wyposażony w dwa silniki i napęd 4x4. Dzięki temu możliwe będzie wydłużenie trasy do wodospadu Reńskiego.
Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń, nowy odcinek trasy zostanie wdrożony do projektu. Rozszerzenie trasy obejmuje cztery dodatkowe przystanki oraz trasę z nachyleniem 15 proc.