Jak informuje MPK w Krakowie, prototypowy tramwaj 126N Nevelo firmy Newag wrócił do Krakowa. Teraz, po modyfikacjach, ponownie będzie wozić pasażerów krakowskiej komunikacji. Kolejne testy potrwają rok.
Nevelo, pierwszy tramwaj samodzielnie wyprodukowany przez Newag, był już testowany w Krakowie. Jazdy rozpoczął w czerwcu 2013 r. i po 2,5 roku, zgodnie z umową,
na początku tego roku wrócił do nowosądeckiej fabryki. Teraz będzie ponownie woził pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej. Na razie nie wiadomo tylko od kiedy. – Najpierw musi odbyć jazdy próbne – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. Tym razem umowa została podpisana na rok.
Tramwaj wrócił do Krakowa 27 listopada. Jak informuje MPK, producent wprowadził kilka modyfikacji wynikających z dotychczasowej eksploatacji, a także sugestii krakowskiego przewoźnika. Pojazd zyskał też nowe, firmowe barwy zewnętrzne oraz nową kolorystykę wnętrza.
Jak przekonuje MPK, Nevelo wyróżnia się innowacyjnym układ zawieszenia – dwa człony skrajne, każdy z nich oparty na jednym wózku napędowym, połączono przegubowo z członem środkowym opartym na dwóch wózkach tocznych. Tramwaj ma klimatyzowane wnętrze, systemy monitoringu i informacji pasażerskiej. Jednorazowo może przewieźć do 235 osób, w tym 60 na miejscach siedzących.
Newag startował w niedawnym przetargu na dostawę ramową 50 tramwajów dla Krakowa jako
jeden z czterech oferentów. Nowosądecki producent złożył najdroższą ofertę, w której jeden pojazd wyceniono na 8,595 mln zł netto (529 mln zł brutto za wszystkie pojazdy i 370 mln zł brutto za 35 tramwajów). Cena decyduje jednak o wyborze jedynie w 40%. Jednocześnie z postępowania
wykluczono najtańszą Pesę w związku z nienależytym wykonaniem poprzedniej umowy. Bydgoski producent
zapowiedział odwołanie.