Newag, po chwilowym okresie słabości na przełomie 2022 i 2023 roku, kiedy musiał nieznacznie zredukować liczbę pracowników, wraca jako lider sprzedaży zespołów trakcyjnych w Polsce oraz lokomotyw. Kontrakty dla PKP Intercity, na dostawę lokomotyw elektrycznych osiągających prędkości 200 km/h i 160 km/h, a także spore kontrakty dla Pomorza i innych operatorów regionalnych, zdecydowanie poprawiły kondycję spółki. Firma szybko wróciła na dawne tory zatrudnienia, łapie też szanse, jakie dają rynki poza granicami Polski, przygotowuje się do powrotu na rynek produkcji nowych wagonów pasażerskich. Rozmawiamy o tym z Józefem Michalikiem, wiceprezesem zarządu Newagu.
Wydaje się, że wasz dwusystemowy produkt, jakim jest sześcioosiowy Dragon, po zakupie przez PKP Cargo ma szansę na jeszcze większy sukces. Już teraz takie pojazdy chce zamówić Cargounit. Czy planujecie rozwój tej platformy na kolejne systemy? Czy zagraniczni operatorzy także są zainteresowani tym pojazdem?
W planach na najbliższe lata rozważamy rozszerzenie obszaru użytkowania tych lokomotyw o kraje należące do Inicjatywy Trójmorza. Pojawia się zainteresowanie tą wersją lokomotywy Dragon 2 również spoza Polski.
Pomimo braku pieniędzy z KPO udało się wam zdobyć kontrakty na polskim rynku. Część z nich jest rozwojowa i umożliwia zakup znacznie większej liczby pojazdów w opcji. Jak oceniacie takie działania samorządów?
Dostrzegamy prawdopodobne korzyści dla obu stron. Przy założeniu pełnego wykorzystania praw opcji działania te prowadzą do ilościowego zwiększenia serii produkowanych pojazdów, co przekłada się na niższe koszty zakupu materiałów i w konsekwencji niższe ich ceny w ofertach składanych zamawiającym.
Wielu zapomniało, że mieliście znakomitą współpracę z Siemensem przy produkcji wagonów metra dla Sofii. Tymczasem ta produkcja, dość niespodziewanie – przynajmniej dla nas, będzie kontynuowana. Liczycie na dłuższą współpracę z Siemensem przy innych projektach?
Cieszymy się, że w kolejnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez Metropolitan EAD na dostawę pojazdów metra została wybrana nasza wspólna oferta. W projektach na dostawy tego rodzaju pojazdów chcielibyśmy być dla Siemensa partnerem pierwszego wyboru. Podpisana umowa w naszej opinii jest kontynuacją dobrej współpracy w poprzednich projektach na dostawy pojazdów dla Metra Warszawskiego i Metropolitan EAD w Sofii.
Wielkim sukcesem Newagu jest kontrakt na budowę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla trójmiejskiej SKM i Pomorza. Zwłaszcza te pierwsze będą szczególne. Jaki jest status tego projektu? Kiedy mieszkańcy Trójmiasta pojadą nowymi pojazdami i czym będą się różnić pojazdy dla SKM od dotychczas produkowanych Impulsów 2?
Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone do Trójmiasta w grudniu tego roku. Będą to pojazdy czteroczłonowe, przeznaczone do ruchu regionalnego. W dalszej kolejności będą budowane pojazdy trójczłonowe, z wyższą podłogą na wysokości 960 mm, z dłuższymi członami osadzonymi na osobnych wózkach, z większą liczbą drzwi (będzie ich 20, dostawy mają rozpocząć się w drugiej połowie 2025 roku – dop. red.).
Więcej w najnowszym numerze Rynku Kolejowym! Zachęcamy do prenumeraty!