Blisko czteroletnia restrukturyzacja Nextbike Polska już oficjalnie dobiegła końca. Warszawski Sąd Okręgowy zatwierdził układ kończący postępowanie restrukturyzacyjne. Spółka podkreśla, że utrzymała pozycję lidera na polskim rynku współdzielonych miejskich rowerów publicznych.
– To dla nas wyjątkowy dzień. Po czterech latach intensywnych negocjacji z wierzycielami i partnerami biznesowymi oraz licznych prac nad optymalizacją biznesu udało nam się pomyślnie zakończyć proces restrukturyzacji – mówi członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Nextbike Konrad Kowalczuk. Z 66,7 mln zł wierzytelności większość (42 miliony) umorzono. Blisko 15 mln zł objął w formie SWAP-a na akcje jeden z akcjonariuszy – TIER Mobility. – Dodatkowo, w trakcie postępowania, spłaciliśmy już blisko 4 mln zł. Wyraźnie świadczy to o ciężkiej pracy całego naszego zespołu, który od tej pory może w pełni skupić się na rozwoju naszego biznesu na rynku współdzielonej mobilności miejskiej – zaznacza Kowalczuk.
Prezes zarządu Grupy Nextbike Tomasz Wojtkiewicz zapewnia, że podczas restrukturyzacji firma umocniła pozycję na rynku. – Obecnie obserwujemy znaczący wzrost dynamiki pozyskiwania nowych kontraktów projektowych, a stabilizacja naszej pozycji na rynku umożliwi realizację kolejnych ambitnych projektów i dalsze generowanie zysków. Teraz, z solidną podstawą, możemy intensywniej rozwijać miejską mobilność i wciąż podnosić jej jakość – zapewnia. Przypomina o pozyskanych i zrealizowanych kontraktach: uruchomieniu
zmodernizowanego systemu Veturilo w Warszawie, wprowadzeniu
Metroroweru w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz powrót do obsługi
Łódzkiego Roweru Publicznego.
Już w bieżącym roku Nextbike unowocześnił szereg mniejszych systemów roweru publicznego: w Częstochowie, Ciechanowie, Koninie czy Żyrardowie. Łączna liczba rowerów w polskich systemach firmy już w marcu,
przed uruchomieniem usługi w niektórych miastach,
zbliżała się do 20 tysięcy. Do poniesionych w czasie restrukturyzacji porażek należy za to zaliczyć
przegrany proces z władzami metropolii trójmiejskiej w sprawie systemu Mevo.
Proces restrukturyzacyjny Nextbike Polska rozpoczął się latem 2020 r. Do trudnej sytuacji finansowej spółki przyczyniła się – między innymi – pandemia COVID-19 i wprowadzony w celu jej przeciwdziałania
lockdown. Spółka już w 2022 r. zdobyła zgody 93% wierzycieli na zakończenie restrukturyzacji, ale wyrok pozwalający formalnie zakończyć postępowanie restrukturyzacyjne zapadł dopiero teraz. – Propozycje układowe przewidują podział wierzycieli na siedem grup, obejmujących poszczególne kategorie interesów. W zależności od grupy spłaty zobowiązań nastąpią od 3 do 8 lat – informuje operator.
Plany Nextbike Polska na przyszłość obejmują dalsze poszerzanie oferty dla polskich samorządów z zakresu rowerów publicznych. Szczególny nacisk firma chce położyć na rozwój oferty reklamowej dla partnerów komercyjnych. Wspomina też o planach uruchomienia innowacyjnych usług dla innych rynków grupy Nextbike. W ich zakres ma wchodzić produkcja i recycling części zamiennych, obsługa klienta i technologie informatyczne.