Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Niebawem otwarcie przystanku Kraków Grzegórzki. Estetyką nie zachwyca

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK planują oddać 3 września przystanek Grzegórzki na rozbudowywanej linii średnicowej w Krakowie. Obiekt, znajdujący w otoczeniu zabytkowego wiaduktu w centrum Krakowa, nie zbiera dobrych recenzji, jeżeli chodzi o estetykę i funkcjonalność. Zarządca infrastruktury nie wyklucza dobudowana w przyszłości schodów ruchomych, które ułatwiłyby pokonanie różnicy blisko 10 m, jaka dzieli poziom ulicy i peronów.

Przystanek Kraków Grzegórzki znajduje się między Krakowem Głównym a Krakowem Zabłociem – po zewnętrznej stronie rozbudowanego układu torowego na wiadukcie. Obiekt zlokalizowany jest w rejonie przystanku tramwajowego Hala Targowa, po południowej stronie Dietla i Grzegórzeckiej.

Na przystanku, który ma zostać otwarty 3 września, trwają ostatnie prace wykończeniowe. Montowane są tablice z nazwami, oświetlenie, systemy elektroniczne, barierki itp. Wygląd przystanków – od początku zabudowy wiaty – budzi jednak liczne kontrowersje. Zarządca infrastruktury zdaje się jednak nie przejmować krytyką. – Projekt budowy nowych estakad kolejowych i przystanku Kraków Grzegórzki powstał przed 2015 rokiem. Inwestor uzgodnił niezbędną dokumentację zarówno z odpowiednimi przedstawicielami lokalnego samorządu, jak i służbami konserwatorskimi. Na podstawie tego projektu pozyskano pozwolenia na budowę i są one obecnie realizowane – mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.

Negatywne oceny zbiera dość ciężka w wyglądzie wiata, z niewielką liczbą przeszkleń. Sytuacji nie ratuje materiał, którym obłożono zadaszenie. – Konstrukcja ścian wiaty peronowej to płytki aluminiowe, a brak większych przeszkleń wynika również z chęci izolacji podróżnych od ekspozycji na promienie słoneczne – wyjaśnia Hamarnik.

Nowe perony mają ponad 4 m szerokości. Betonową nawierzchnię peronu pokryto żywicą epoksydowo-poliuretanową. Same perony znajdują się na wysokości 9,6 m nad poziomem ulicy. Choć wejścia na przystanek znajdują się z dwóch stron, windy zaplanowano tylko z jednej strony przystanku. Niestety – pomimo wysokości przystanku i jego położenia blisko centrum miasta – nie zaplanowano innych udogodnień, np. schodów ruchomych. – Mając na uwadze zwiększenie komfortu korzystania z przystanku w przyszłości, zarządca infrastruktury bierze pod uwagę możliwość instalacji również schodów ruchomych. Ze względów formalnych takie zadanie musi być jednak zrealizowane w ramach osobnej inwestycji – twierdzi Piotr Hamarnik.

Przedstawiciel zarządcy infrastruktury przypomina, że otoczenie przystanku jeszcze się zmieni. – Należy pamiętać, że oddanie do użytku przystanku kolejowego to pierwszy etap prac polegających na przekształceniu rejonu ul. Grzegórzeckiej w miejsce wygodnego łączenia podróży. Pozostałe zadania, w postaci zagospodarowania terenu pod estakadami, przebudowy sąsiednich dróg (a także budowy nowej drogi wzdłuż linii kolejowej) oraz zmian w organizacji ruchu przeprowadzi samorząd – mówi Piotr Hamarnik.

Nowy przystanek jest elementem modernizacji linii średnicowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Wymiernym efektem jest układ torowy rozbudowany z dwóch do czterech torów, co pozwoli na rozdzielenie ruchu regionalnego i dalekobieżnego. PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą – konsorcjum firm Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki – w kwietniu 2017 r. Roboty miały zakończyć się pierwotnie w kwietniu 2021 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK znów buduje przystanek kolejowy w lesie

Przestrzeń

PLK znów buduje przystanek kolejowy w lesie

Jakub Madrjas 04 listopada 2023

Linia 146: Będzie odbudowa dopiero co zlikwidowanych przystanków

Komunikacja

Powstaje nowy przystanek w aglomeracji wrocławskiej. W Mirkowie

Przestrzeń

Zobacz również:

PLK znów buduje przystanek kolejowy w lesie

Przestrzeń

PLK znów buduje przystanek kolejowy w lesie

Jakub Madrjas 04 listopada 2023

Linia 146: Będzie odbudowa dopiero co zlikwidowanych przystanków

Komunikacja

Powstaje nowy przystanek w aglomeracji wrocławskiej. W Mirkowie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5