Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy
Fot. Kasper FiszerStacja końcowa Dresden Flughafen
Drezdeński port lotniczy jest jednym z wielu niemieckich lotnisk, na które można dojechać pociągiem. Historia tego połączenia jest jednak wyjątkowa. Do jego utworzenia wykorzystano bowiem przedwojenną bocznicę użytkowaną pierwotnie przez armię. O dawnej roli krótkiej linii łatwo jednak zapomnieć, wjeżdżając na nowoczesną podziemną stację zintegrowaną z nowym terminalem odpraw.

Wiele spośród coraz powszechniejszych w Europie Środkowej kolejowych połączeń na lotniska powstało przy wykorzystaniu istniejącej już wcześniej infrastruktury. Najczęściej budowane są bowiem krótkie, łącznikowe odcinki odchodzące od funkcjonujących tras, by pociągi mogły wyjechać z centrum miasta po wytyczonym już wcześniej śladzie obsługującym inne kierunki. Tak zdarzyło się też w przypadku otwartych w ostatnich latach tras do polskich portów w Warszawie, Goleniowie czy Świdniku.

Dawny układ torowy wykorzystano także, projektując tzw. airport link prowadzący na lotnisko w Dreźnie. To, co wyróżnia biegnącą tam krótką, 3,5-kilometrową linię odchodzącą od magistrali Görlitz – Drezno, to historia samego odgałęzienia. Nie wybudowano go bowiem od podstaw, zamiast tego zmieniając nieco bieg istniejącego od dziesięcioleci fragmentu sieci.

Choć drezdeński S-Bahn dotarł do nowej, podziemnej stacji Dresden Flughafen w 2001 roku, historia linii jest bowiem niemal tak samo długa jak dzieje otwartego w 1935 roku portu. Pasażerskie lotnisko miało także drugie, wojskowe oblicze. Niedługo po rozpoczęciu działalności przestało obsługiwać cywilów, za to nabrało znaczenia jako obiekt szkoleniowy armii. Wybudowano doń bocznicę kolejową, która stała się po przeszło sześćdziesięciu latach bazą do otwarcia połączenia pasażerskiego.

Zjednoczenie Niemiec dało impuls do rozwoju siatki lotów

Do obsługi lotniczego ruchu cywilnego powrócono tu dopiero pod koniec lat 50. zeszłego stulecia. Samolotem można było dotrzeć głównie do stolic państw tzw. bloku wschodniego, dość ograniczone były też możliwości dotarcia tu z odległego o ok. 8 km centrum Drezna. Dawna wojskowa bocznica ożyła bowiem kilka lat później i nabrała znaczenia w ruchu pasażerskim, ten był prowadzony jednak wyłącznie do przystanku Dresden Grenzstraße i miał służyć nie korzystającym z lotniska, a pracującym na obrzeżach Drezna.

Przełom przyniosło dopiero zjednoczenie RFN i NRD, w wyniku którego siatka połączeń lotniczych z landów wschodnich znacznie się rozrosła. Po siedmiokrotnym wzroście ruchu w pierwszej połowie lat 90. zaczęto rozważać wykorzystanie krótkiego, ślepego odcinka do regularnego transportu pasażerów. Jednocześnie podjęto decyzję o budowie nowego terminalu lotniczego.

Co pół godziny za mniej niż 2,5 euro

Ostatecznie zmodernizowano 2 km dawnej bocznicy i dobudowano kilometr nowych torów, a ostatnie 500 metrów trasy poprowadzone jest w tunelu, który kończy się pod nowym terminalem. Dzięki temu po 23 minutach jazdy z głównego dworca w mieście można wysiąść dokładnie w miejscu odprawy, tyle że poziom niżej. Pociągi kursują tu z częstotliwością półgodzinną, bo choć lotnisko rzadko generuje potoki uzasadniające tak duży ruch, obsługują też jak dawniej przystanek pośredni przy ulicy Grenzstraße.

Przejazd dawną bocznicą pamiętającą mroczne czasy wojskowej potęgi nie jest drogi, odcinek jest bowiem traktowany jak każdy inny fragment kolei miejskiej. Przystanek Flughafen znajduje się w pierwszej, wewnątrzmiejskiej strefie taryfowej, więc przejazd kosztuje 2,30 euro. Można też skorzystać z biletów krótkookresowych albo z landowych czy sieciowych biletów DB Regio, które jest operatorem drezdeńskiego S-Bahn.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Kasper Fiszer 04 stycznia 2016

Będzie bezpośrednia linia kolejowa do Modlina?

Komunikacja

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Przestrzeń

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Justyna Urbaniak 08 czerwca 2015

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Kasper Fiszer 04 stycznia 2016

Będzie bezpośrednia linia kolejowa do Modlina?

Komunikacja

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Przestrzeń

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Justyna Urbaniak 08 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5