Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Niemcy rozważają darmowy transport publiczny w walce ze smogiem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Niemcy rozważają darmowy transport publiczny w walce ze smogiem
fot. Ivars Indans, lic. CC A-SA 3.0 Unported
Wśród rozwiązań mających pomóc w walce z zanieczyszczeniem powietrza, które niemiecki rząd zaproponował w odpowiedzi na prośbę unijnego komisarza ds. środowiska, znalazła się też propozycja przetestowania darmowej komunikacji. Na początek w pięciu miastach. W Niemczech wywołało to jednak duże zamieszanie, bo połowa wpływów tamtejszych przewoźników bierze się z biletów.

Zamieszanie w zeszłym tygodniu wywołał list, który niemieccy ministrowie środowiska, rolnictwa, a także dyrektor bura kanclerskiego wysłali do Karmenu Velli, unijnego komisarza ds. środowiska. Ten kilkanaście dni temu zobowiązał dziewięć krajów unijnych do szybkiego przedstawienia schematu działań, które mają sprawić, że będą spełniać unijne standardy jakości powietrza. Wśród nich były Niemcy, ale też Czechy, Hiszpania, Francja, Włochy, Węgry, Rumunia, Słowacja i Wielka Brytania. Kraje, które nie spełniają standardów, mogą spodziewać się kar. To istotne, bo według wyliczeń komisji rocznie smog może wpływać na 400 tys. zgonów w całej Europie, a koszty jakie powoduje szacuje się na 20 mld euro.

Polski wśród wymienionych nie ma, ale my mamy poważniejszy problem, bo w kwestii łamanych standardów powietrza nad Wisłą w czwartek ma decydować Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie wniesionej jeszcze w 2015 r. W kwestii smogu jesteśmy więc w zupełnie innym miejscu.

Miasta raczej zaskoczone

Niemieccy ministrowie zaproponowali w liście m.in. przeprowadzenie testów z darmową komunikacją w pięciu miastach – Bonn, Essen, Reutlingen, Mannheim i w Herrenbergu, czyli mieście na południe od Stuttgartu, który jest najbardziej zanieczyszczonym niemieckim miastem. Sens jest dość jasny. Jeśli koszty korzystania z transportu publicznego są istotną częścią domowego budżetu, to oferując go za darmo można sprawić, że będzie jeszcze bardziej konkurencyjny względem poruszania się autem po mieście. To właśnie ograniczenie korzystania z prywatnych aut ma być efektem tej zmiany.

Ministrowie zapowiedzieli, że do testów dojdzie „najpóźniej do końca roku”. Ale szybko okazało się, że miasta… nie do końca są na to przygotowane. Burmistrz Bonn Ashok Sridharan przyznała, że to dobrze, że jej miasto zostało dostrzeżone, ale tempo jest problematyczne, bo darmowy transport oznacza więcej linii, więcej pracowników i więcej nowych pojazdów, bo żeby wszystko miało sens, transport nie może opierać się na autobusach dieslowskich. – Wątpię czy jakikolwiek producent będzie w tak krótkim czasie mógł dostarczyć tyle pojazdów, ile potrzebujemy – powiedziała agencji DPA.

Dziennik „Die Welt” zgryźliwie skomentował, że ministrowie powinni jeszcze raz przemyśleć tę propozycję, podczas drogi do pracy porannym, mocno zatłoczonym, metrem linii U6 w Berlinie.

Co na to przemysł samochodowy?

Rzecznik stowarzyszenia niemieckich przewoźników zaznaczył, że czeka na propozycję rządu, jak sfinansować taką darmową komunikację. Podkreślił, że średnio połowa wpływów przewoźników w Niemczech pochodzi z biletów, w sumie to ok. 12 mld euro rocznie.

Wątpliwości budzi też fakt, że walkę z prywatnymi autami jako źródłem smogu zapowiedziano w kraju, który jest europejskim gigantem przemysłu motoryzacyjnego, a więc nie będzie to łatwe.

Dotychczas niewiele dużych miast na świecie decydowało się na całkowicie darmowy transport publiczny. Kilka lat temu zrobiono tak w estońskiej stolicy Tallinnie, ale przyciągnęło to mniej nowych pasażerów, niż się spodziewano. W Polsce darmowa komunikacja to domena mniejszych miast, a w tych większych raczej eksperymentuje się z darmowymi biletami dla niektórych grup, np. dla uczniów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Jeszcze w tym roku bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie

Prawo & Finanse

Jeszcze w tym roku bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2023

Kętrzyn odlicza dni do startu bezpłatnej komunikacji miejskiej

Komunikacja

Hiszpania idzie za sukcesem Niemiec. Będą bezpłatne bilety kolejowe

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Jeszcze w tym roku bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie

Prawo & Finanse

Jeszcze w tym roku bezpłatna komunikacja miejska w Tczewie

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2023

Kętrzyn odlicza dni do startu bezpłatnej komunikacji miejskiej

Komunikacja

Hiszpania idzie za sukcesem Niemiec. Będą bezpłatne bilety kolejowe

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5