Heiterblick to lipski producent tramwajów w charakterze zbliżony do polskiego Modertansu. Mimo, że firma posiada pełny portfel zamówień, to musiała ogłosić upadłość. Powodem miał być gwałtowny wzrost kosztów na zawartych już dawno kontraktach.
Jeżdżą po Hanowerze, Dortmundzie i oczywiście Lipsku. Firma produkująca tramwaje – Heiterblick – złożyła w Sądzie Rejonowym w Lipsku wniosek o upadłość. Powołany został dyrektor zarządzający masą upadłościową, który pod nadzorem ekspertów ds. restrukturyzacji, dokona reorganizacji w firmie i uczyni ją rentowną w perspektywie długoterminowej. Federalna Agencja Pracy ma pokryć wynagrodzenia i pensje 250 pracowników firmy przez trzy miesiące. Przedstawiciele firmy Heiterblick podkreślają, że działalność zakładu będzie kontynuowana w pełni i bez zmian podczas procesu reorganizacji. – W ciągu najbliższych trzech miesięcy kontynuowane będą prace nad wszystkimi umowami, a zarząd przygotuje plan restrukturyzacyjny przy współpracy zewnętrznych konsultantów ds. zarządzania i ekspertów prawnych – przekazuje Volker Heck, zarządzający procesem upadłościowym w firmie.
Jak wyjaśnia producent, obecna sytuacja jest efektem skutków kryzysu wywołanego koronawirusem, absencją pracowników i niezbędnych zmian organizacyjnych. Ponadto występują „zniekształcenia rynku w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainie”. Firma poinformowała, że miała problemy z pozyskaniem surowców niezbędnych do produkcji tramwajów. W tym samym czasie wzrosły ceny np. metali. W połączeniu z opóźnieniami w projektach wynikającymi z zakłóconych łańcuchów dostaw, firmie coraz trudniej jest utrzymać stabilną i wystarczającą płynność finansową w każdym momencie długoterminowych zamówień, z których niektóre zostały podpisane jeszcze przed kryzysem.
Firma Heiterblick GmbH jest producentem i dostawcą lekkich pojazdów szynowych i tramwajów, które są projektowane pod indywidualne wymagania przedsiębiorstw transportowych. Została założona ponad 100 lat temu w dzielnicy Lipska o tej samej nazwie, co główny warsztat przedsiębiorstwa – Messestadt. Od 2004 r. firma jest spółką zależną w całości należącą do Leipziger Verkehrsbetriebe jako Leoliner Fahrzeug-Bau Leipzig i zatrudnia około 250 osób.
Firma Heiterblick notuje roczne obroty na poziomie 35 milionów euro. Tramwaje dostarczono już m.in. do Halberstadt, Hanoweru i Bielefeld. Obecnie portfel zamówień również jest pełny. Firma ma podpisane kontrakty choćby z Dortmundem na dostawy 24 pojazdów z opcją na 8 kolejnych, z
Würzburgiem na 18 pojazdów z opcją na 9, a
także z Görlitz (8 tramwajów z opcją na 1 wodorowy), Zwickau (6 tramwajów z opcją na 12) oraz
Lipskiem (25 tramwajów z opcją na kolejnych 130 tramwajów).