Miesiąc po wprowadzeniu w Niemczech biletu za 9 euro na cała komunikację regionalną i miejską na terenie całego kraju widać, że znacząco wzrosła liczba podroży kolejowych. Wyniki te podał Niemiecki Urząd Statystyczny (Destatis) w oparciu o analizę danych telekomunikacyjnych. Na bazie tych doświadczeń toczą się rozważania na temat przyszłych ofert komunikacji zbiorowej.
Od czerwca w Niemczech obowiązuje specjalna postpandemiczna oferta. Pasażerowie mogą – za 9 euro – podróżować koleją regionalną i komunikacją miejską przez cały, jeden wybrany miesiąc (czerwiec, lipiec bądź sierpień). Dostępne są już bardziej szczegółowe dane statystyczne, pokazujące wpływ oferty na różne środki transportu.
W czerwcu 2022 liczba przejazdów transportem szynowym wzrosła łącznie o 42% w porównaniu do czerwca 2019 roku. Już w pierwszym tygodniu czerwca liczba podróży kolejowych na dystansie 30-300 km wzrosła o 56% w porównaniu do 2019 r. W kolejnych dniach i tygodniach przyrost się nieco spowolnił, niewykluczone że głównie w wyniku negatywnych informacji o przepełnionych pociągach. Najwidoczniejszy jest przyrost przejazdów pociągami w weekendy: tutaj widoczny jest wzrost przejazdów w porównaniu do 2019 roku aż o 36% w skali tygodnia – największy przyrost zaobserwowano w soboty (aż o 83%) i niedziele (+61%). Z przyczyn technicznych trudno jest z kolei opracować dane dotyczące przejazdów poniżej 30 km.
Podroży lotniczych na trasach krajowych wprawdzie przybyło w porównaniu z ostatnimi miesiącami, ale jest ich 31% mniej niż w 2019 r. Wynika to zapewne z wielu czynników: chaosu w branży lotniczej, wzrostu cen, ograniczenia liczby połączeń, dyskusji wokół zmian klimatu i innych czynników.
Od wprowadzenia biletu za 9 euro ruch kołowy na trasach do 100 km w maju i czerwcu nieznacznie spadł, wynika z danych telefonii komórkowej. Jeżeli chodzi o przejazdy na odległość 100-300 km, to w maju 2022 r. ich ilość zwiększyła się o 13% w porównaniu do maja 2019 r, jednak już w ostatnim tygodniu czerwca 2022 r. liczba spadła o 6% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r.
Z analizy urzędu wynika, że rzeczywiście można zaobserwować migrację osób dojeżdżających do pracy – stopniowo rezygnują oni z przejazdów samochodowych głownie na rzecz kolei. Stosunkowo wyraźny jest spadek ruchu kołowego i przyrost przejazdów kolejowych w weekendy, co już wyraźnie potwierdza tezę intensywnego wykorzystywania specjalnego biletu.
Ciekawych wyników dostarcza z kolei Tomtom – przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją systemów nawigacyjnych, które cyklicznie publikuje też dane o zatłoczeniu miast. W 23 z 26 największych miast poprawiła się sytuacja drogowa. Szczególnie widoczne jest to w Hamburgu, gdzie natężenie ruchu kołowego zmalało o 20%.
Mimo, że federalny minister transportu wyraźnie powiedział, że bilet wykupić będzie można jeszcze tylko do końca sierpnia, to wciąż toczą się rozważania na temat przyszłych ofert komunikacji zbiorowej. Wśród dyskutowanych rozwiązań są m.in. miesięczny bilet na komunikacje regionalną na terenie całego kraju za 69 euro czy roczny bilet za 365 euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.