Łomża prowadziła kolejny przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Do ośmiu elektryków Yutong miasto chciały, aby dołączyły w przyszłości kolejne cztery elektrobusy. Docelowo ma być we flocie dwanaście takich pojazdów. Problemem jest jednak brak chętnych do realizacji zamówienia.
Przedmiotem zamówienia Łomży jest zakup i dostawa czterech fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich. Pojazdy mają być jednoczłonowe, niskopodłogowe i jednej marki. Będą wykorzystywane do przewozów w publicznej komunikacji miejskiej.
Niestety, nie znalazł się chętny do złożenia oferty na autobusy. – W przedmiotowym postępowaniu nie wpłynęły oferty – wyjaśniają urzędnicy z Łomży. Konieczne jest unieważnienie przetargu. Na zamówienie przygotowano kwotę 13,04 mln zł. Cena miała stanowić 60 proc. oceny przetargowej. Resztę punktów producent miał otrzymać za parametry jakościowe.
Łomża chce kupić autobusy miejskie o długości od 9 do 11,5 metra. Pojemność pojazdów określono na co najmniej 55 osób. 20 pasażerów ma mieć zapewnione miejsce siedzące. Dostęp do czterech foteli ma być zapewniony z poziomu niskiej podłogi. Standardowo we wnętrzu znajdzie się miejsce na wózek inwalidzki lub wózek dziecięcy.
Zamawiający pozostawia dowolność w kwestii układu drzwi. Dozwolony jest układ drzwi w konfiguracjach 1-2-0, 1-2-1 czy 2-2-0 lub 2-2-2. Co najmniej jedne drzwi muszą być dwuskrzydłowe, aby do środka mogła wejść osoba poruszająca się na wózku. We wnętrzu znajdą się trzy podwójne gniazda USB, klimatyzacja i monitoring.
Pojazdy miałyby zostać wyposażone w ITS oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oparty na systemie lokalizacji GPS. Dla pasażerów przewidziano w środku tablicę LCD z informacjami o numerze linii i kierunku jazdy oraz o kolejnych przystankach. Dodatkowo znajdą się także maksymalnie dwa monitory LCD o przekątnej 21,5 cala, które będą miały możliwość wyświetlania materiałów reklamowych.
Zamawiający wymaga zastosowania jednego – centralnego – silnika trakcyjnego. Moc silnika określono na co najmniej 150 kW. Zamontowany ma zostać w autobusie system odzyskiwania energii z hamowania. Baterie zamontowane w pojeździe mają pozwolić na zasięg co najmniej 240 km. Autobusy będą ładowane na terenie zajezdni, a czas potrzebny na tę czynność ma wynosić ok. 8 godzin.
Warto przypomnieć, że po ulicach Łomży kursuje już osiem 12-metrowych elektrycznych autobusów. Firma Busnex Poland dostarczyła miastu Yutonga E12. Ostatnie pojazdy trafiły na początku 2023 roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ratusza, Łomża planuje posiadać łącznie dwanaście elektryków. Pierwsze osiem pojazdów zostało zakupionych dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Kolejne cztery zostaną sfinansowane z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.