Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

NIK: Green Velo może nie zostać ukończone w terminie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
NIK: Green Velo może nie zostać ukończone w terminie
fot. Meteor2017, lic. CC bY-SA 3.0rowery
Termin realizacji Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo minie z końcem grudnia bieżącego roku. Ministerstwo Infrastruktury i samorządy zapewniają, że trasa zostanie oddana do użytku zgodnie z planem, jednak Najwyższa Izba Kontroli ma co do tego wątpliwości.

Wschodni Szlak Rowerowy to ponadregionalny projekt obejmujący pięć województw: podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie oraz warmińsko – mazurskie. W jego ramach powstaje turystyczny szlak rowerowy o łącznej długości ponad 2 tys. km. Wartość inwestycji to niemal 300 mln zł, z czego znaczna większość (ponad 236 mln zł) pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Green Velo miało wyznaczyć nową jakość turystyki rowerowej w Polsce, jednak zdaniem rowerzystów, którzy mieli okazję przejechać wybudowanymi do tej pory odcinkami, standard trasy w wielu miejscach odbiega od tego, jakie oferują szlaki niemieckie czy duńskie.

O Wschodnim Szlaku Rowerowym wypowiedziała się również Najwyższa Izba Kontroli. W jej opinii, istnieje uzasadnione ryzyko nieukończenia prac budowlanych w terminie, przez co nie uda się w pełni wykorzystać środków finansowych przyznanych przez Unię Europejską.

Bez rezerwy czasowej

O problemach związanych z opóźnieniami w budowie Green Velo pisaliśmy we wrześniu, tuż po rozpoczęciu wycenianej na 4,5 mln zł kampanii reklamowej szlaku. Zwracaliśmy wówczas uwagę na fakt promowania niekompletnego produktu, wyrażając również wątpliwość co do szans na terminowe oddanie go do użytku.

NIK potwierdziła powyższe obawy. Kontrolerzy ujawnili, że do końca marca 2015 r. wydano zaledwie 18 z niemal 300 mln zł przeznaczonych na projekt. Podkreślają, że do sfinalizowania inwestycji zostało kilka tygodni, toteż podmiotom budującym poszczególne odcinki nie pozostanie żadna rezerwa czasowa na odbiór robót oraz rozliczenie wydatków.

Zdaniem kontrolerów, winę za powyższy stan rzeczy poniosły przedłużone o dwa lata prace nad studium wykonalności - podstawowym dokumentem pozwalającym określić lokalizację i koszty budowy tras rowerowych w poszczególnych województwach. Co więcej, ukończone studium zawierało wiele błędów (np. nieuwzględnienie wszystkich prac i niewłaściwa analiza obiektów inżynierskich) i wymagało dodatkowej korekty już trakcie realizacji.

Za część opóźnień odpowiadają również poszczególne samorządy. Województwo warmińsko – mazurskie na sześć miesięcy przed zakończeniem inwestycji nie miało nawet zapewnionego pełnego finansowania projektu, zaś podlaskie znacznie przedłużało proces udzielanie zamówień na wykonanie robót.

„Skończymy w terminie”

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz samorządy zapewniają, że budowa wszystkich odcinków szlaku zostanie zakończona w terminie. Dodają, że duża część funduszy zostanie wykorzystana na finiszu przedsięwzięcia, czyli pod koniec roku.

Kontrolerzy nie podzielają ich optymizmu, zalecając nadzwyczajne środki w postaci gromadzenia okresowych raportów o postępach robót oraz systematycznych wizyt w terenie. Urzędnicy ostrzegają jednak, że presja czasowa może niekorzystnie wpłynąć na efekt końcowy, obniżając jakość prac.
Z pełną opinią NIK w sprawie Green Velo można zapoznać się na tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Mobilność

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Redakcja/inf. pras. 04 sierpnia 2023

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Mobilność

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przestrzeń

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przemysław Farsewicz 11 kwietnia 2021

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Komunikacja

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Rafał Stawecki 17 września 2015

Zobacz również:

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Mobilność

Poznań. Rowerowa droga solna będzie kompletna

Redakcja/inf. pras. 04 sierpnia 2023

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Mobilność

Metropolia GZM ma umowy na kolejne Velostrady

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przestrzeń

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przemysław Farsewicz 11 kwietnia 2021

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Komunikacja

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Rafał Stawecki 17 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5