Opóźnia się inwestycja tramwajowa między Libercem a Jabloncem nad Nysą. Wpływ na terminarze miała mieć pogoda. Najdłuższa międzymiastowa linia tramwajowa w Czechach jest dostosowywana do normalnotorowego rozstawu 1435 mm. Prace trwają od lipca 2021 roku.
Linia tramwajowa Liberec – Jablonec nad Nysą to najdłuższa międzymiastowa linia tramwajowa w Czechach. Liczy 13 km, a na większości trasy posiadała rozstaw 1000 mm. Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miast Liberec i Jablonec nad Nysą (DPMLJ) jest w trakcie dostosowywania trasy do normalnotorowego rozstawu 1435 mm. Inwestycję podzielono na cztery odrębne zadania. Pierwszy dotyczy odcinka Kyselka – Proseč nad Nisou, Škola (1,0 km), drugi odcinka Proseč nad Nisou, Škola – Proseč nad Nisou, Vyhybna (1,4 km), trzeci dotyczy odcinka Nový Svět – Měnírna (8,5 km), zaś czwarty odcinka U Nisy – skrzyżowanie Budovatelů i Poštovní (0,7 km).
Szczegółowo o zakresie prac pisaliśmy tutaj. Mimo wcześniejszych planów, tramwaje nie wróciły na linię Liberec – Jablonec nad Nysą w połowie tego roku. Ma się to stać prawdopodobnie dopiero w przyszłym. Okazuje się, że trzy wyremontowane odcinki są już gotowe, ale jeden w dalszym ciągu nie. Zdaniem przedsiębiorstwa transportowego DPMLJ, opóźnienie wynikało przede wszystkim z warunków pogodowych – wczesnych przymrozków i opadów śniegu. – Ze względu na warunki atmosferyczne nie udało się ukończyć ostatniego etapu przebudowy linii tramwajowej na ulicy Šamotka” – potwierdził Tomáš Krebs, przedstawiciel przedsiębiorstwa DPMLJ. Do ukończenia zostało 150 metrów torowiska. – Przebudowie ostatniego odcinka od początku towarzyszyły zdarzenia, które miały wpływ na przebieg prac, a co za tym idzie, także na termin zakończenia budowy – dodaje.
Jak przekazało przedsiębiorstwo DPMLJ w komunikacie, ostatni odcinek trasy od samego początku stwarzał duże problemy. Trudności pojawiły się już na etapie wykupu nieruchomości, co wpłynęło na proces budowy – zwłaszcza na roboty związane z relokacją linii niskiego napięcia. W efekcie przesuwane były terminy realizacji kolejnych obiektów inżynieryjnych, jak murów oporowych oraz sieci kablowych. – Ostatnią przeszkodą była pogoda, kiedy to zima przyszła wyjątkowo wcześnie. Początek pory deszczowej, opady śniegu i ujemne temperatury łącznie wpłynęły na trudne warunki technologiczne robót budowlanych na ostatnim odcinku – wymienia Krebs.
Na przebudowanym odcinku nadal będą kursować autobusy zastępcze. – Natomiast prace będą kontynuowane z uwzględnieniem warunków atmosferycznych, aby jak najszybciej można było rozpocząć bezpieczną eksploatację tramwajów do Jablonca nad Nysą – przekazuje przedstawiciel DPMLJ, i podkreśla, że nie ustalono jeszcze konkretnej daty uruchomienia tramwajów. Wcześniej zapowiadano uruchomienie trasy w czerwcu tego roku, a następnie termin ten przesunięto na wrzesień.
Inwestycja będzie kosztować około 900 milionów koron (ok. 160 mln zł). Przebudowa jest skupiona przede wszystkim na całkowitej wymianie torów i dostosowaniu trasy do rozstawu 1435 mm. Prace rozpoczęto w lipcu 2021 roku. Mimo że linia tramwajowa łączy Jablonec z Libercem od 1955 roku, to nigdy nie była gruntownie modernizowana.