MPK Wrocław ogłosiło przetarg na projekt zajezdni tramwajowej Nowe Żerniki. Szacunkowy koszt jej budowy to ponad miliard złotych, a baza ma pomieścić 150 tramwajów 33-metrowych. Na zajezdni znajdą się hale przeglądowe, naprawcze czy w końcu myjnie i tokarka podtorowa. Wraz z obiektem powstanie też 1-kilometrowa linia tramwajowa.
Po długich zapowiedziach MPK Wrocław w końcu rozpisało przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy zupełnie nowej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach, która będzie zlokalizowana przy ulicy Architektów. To wyjście
naprzeciw planom rozwoju sieci tramwajowej (wraz z niezbędnym do tego nowym taborem do jej obsługi) oraz brakiem możliwości i zasadności rozbudowy trzech obecnych zajezdni,
zwłaszcza bazy na Ołbinie.Dlaczego Nowe Żerniki?
W ciągu najbliższych kilku lat Wrocław planuje dużą rozbudowę sieci tramwajowej, w związku z czym niezbędny będzie nowy tabor
do obsługi tras na Jagodno, Maślice czy Klecinę. Ponadto MPK Wrocław musi także wymienić wysokopodłogowe wagony tramwajowe na jednostki niskopodłogowe, stąd też ogromne, choć jak na razie mgliste,
plany zakupowe mówiące o co najmniej 160 nowych wozach, jakie MPK będzie musiało kupić w ciągu kilku lat.
Lokalizacja na Nowych Żernikach (zachodnia część miasta) została wybrana nieprzypadkowo i uwzględnia właśnie plany rozbudowy sieci, a także geograficzne ulokowanie trzech pozostałych czynnych zajezdni, które znajdują się w szeroko rozumianym centrum lub jego bezpośredniej bliskości. Budowa zajezdni przy Architektów będzie również wymagała stworzenia około kilometra nowej trasy wraz z pętlą końcową, która obsłuży pobliskie osiedle. Przystanek dla mieszkańców tego rejonu zaplanowano w rejonie ulicy Tadeusza Brzozy.
Inwestycja za ponad miliard złotych
Jak informuje miasto, zajezdnia wraz z nową linią tramwajową mają kosztować ponad miliard złotych, natomiast samorząd ani MPK nie poinformowały, skąd wezmą niezbędne do budowy bazy środki. Witold Woźny, prezes MPK Wrocław mówił nam kilka miesięcy temu, że budowa zajezdni jest koniecznością, a MPK musi ją wybudować i to nawet bez środków zewnętrznych. Jednocześnie prezes zapowiadał także jej etapową budowę, tak aby stopniowo dochodzić do pojemności 150 tramwajów. W informacji prasowej miasta oraz dokumentach przetargowych nie znajdziemy jakiejkolwiek informacji na ten temat.
– Wykonanie tej zajezdni jest koniecznością bez względu na pochodzenie środków. Dlatego jeśli nie znajdziemy środków zewnętrznych, to zbudujemy ją po prostu ze środków własnych. Nie ma innej możliwości –
mówił nam w grudniu prezes MPK Wrocław.
Co znajdzie się w nowej bazie MPK?
Zajezdnia ma docelowo pomieścić 150 tramwajów o długości 33 metrów. Obiekt będzie się składać z hali przeglądowo-obsługowej wraz z częścią socjalną, hali napraw tramwajów z warsztatami, a także hali napraw powypadkowych wyposażonej w kabinę lakierniczą, hali do kompleksowego mycia i sprzątania tramwajów oraz hali do reprofilacji zestawów kołowych (halę tokarki podtorowej). Wątek warsztatów jest bardzo istotny, bowiem MPK chce ponownie “nauczyć się” naprawiać tramwaje na określonym poziomie utrzymania.
Zapewne największym obiektem będzie hala postojowa dla 150 wagonów. Za halą przeglądową znajdą się dwie myjnie przejazdowe. Ponadto na terenie zajezdni znajdzie się także budynek biurowy z zapleczem dla motorniczych oraz budynek z zapleczem sanitarnym dla pracowników zajezdni.
Hala przeglądowo-obsługowa o typie przejazdowym ma mieć 5 torów o długości 127 metrów każdy, a na każdym z nich znajdą się po 3 stanowiska do obsługi tramwajów o maksymalnej długości 33 metrów. Z kolei w hali napraw awaryjno-remontowych znajdzie się 6 torów o długości 127 metrów. Hala postojowa ma mieć 19 torów mieszczących po osiem 33-metrowych tramwajów.
Zajezdnia ma zostać wyposażona w tor do prób technicznych, dwa stanowiska przejazdowe do kontroli pantografów wraz ze stanowiskami do kontroli geometrii kół, a także parkingi oraz miejsca składowania materiałów i podzespołów taboru.
Ekologia i zdalne sterowanie ruchem na zajezdni
MPK zastrzega, iż w obiekcie należy zastosować wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne mające na celu ochronę środowiska i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, w tym instalację odzyskiwania wód opadowych, solarne instalacje podgrzewania wody użytkowej, pompy ciepła, wentylację mechaniczną z rekuperatorami oraz panele słoneczne - te mają znaleźć się na dachu praktycznie każdej z hal oraz na budynku socjalnym i biurowym.
Cała zajezdnia, podobnie np. jak poznańskie Franowo ma zostać wyposażona w system identyfikacji tramwajów, który pozwoli na sprawne i płynne zarządzanie flotą do 150 pojazdów, które będą stacjonowały i poruszały się po terenie zajezdni.
MPK planuje również przebazowanie na zajezdnię służb Centrali Ruchu oraz pojazdów technicznych do holowania i wkolejania tramwajów.
18 miesięcy na projekt. Koncepcja w 5 miesięcy
W ramach zamówienia wykonawca przygotuje koncepcję programowo-przestrzenną, dokumentację projektową oraz dokumentację wykonawczą wraz z pozwoleniem na budowę. Realizacja umowy ma potrwać 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy czym w pierwszym etapie wykonawca stworzy finalną Koncepcję Programowo-Przestrzenną, która w całości powinna być gotowa 5 miesięcy od podpisania umowy.
Zgodnie z zapisami przetargowymi MPK zakłada, że nadzór nad inwestycją miałby ustać w 2028 roku, kiedy to wg. wstępnych szacunków, baza miałaby zostać oddana do użytku. Nie trzeba dodawać, że jest to bardzo ambitny termin, zwłaszcza mając na uwadze okres budowy najnowocześniejszej zajezdni w Polsce - warszawskiego Annopola, która była budowana prawie 3 lata.