Zgodnie z zapowiedzią ruszył przetarg ZDM na projekt przebudowy Alej Jerozolimskich w związku z modernizacją linii średnicowej. Wśród ciekawych założeń znajduje się przeanalizowanie możliwości zaprojektowania pełnego węzła z rozjazdami we wszystkich relacjach na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Alej.
Jak pisaliśmy, Aleje Jerozolimskie
zmienią swoje oblicze. Arteria ma stać się prawdziwą miejską aleją. Właśnie ruszył przetarg na wykonanie projektów.
Dokumentacja podzielona zostanie na dwa zadania, co wynika z przebiegu tunelu średnicowego. Pierwsze obejmuje odcinek od Poznańskiej do ronda De Gaulle’a (ze skrzyżowaniem). Wykonawca musi opracować projekty budowlane i wykonawcze. Na tym odcinku Aleje zostaną rozkopane w związku z remontem tunelu średnicowego i ulica będzie już odtwarzana w nowym kształcie. Drugie zadanie obejmuje natomiast wykonanie szczegółowej koncepcji wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch odcinków: od Poznańskiej do ronda Czterdziestolatka (z rondem) oraz od ronda De Gaulle’a do mostu Poniatowskiego (bez wiaduktu i mostu).
Założono wyznaczenie dwóch jezdni o dwa pasy ruchu, z czego te zewnętrzne mają służyć jako buspas. Każda jezdnia będzie miała 6,25 m szerokości. Znikną rondo Dmowskiego i De Gaulle’a, które zamienią się w zwykłe skrzyżowania. Projektant ma zaproponować nową lokalizację dla palmy. Przewidziano zatoki do parkowania równoległego. Pojawić się ma podwójny szpaler drzew. Wybudowane zostaną nowe przejścia dla pieszych: w rejonie Pankiewicza, Brackiej (z dojściem do przystanków tramwajowych), przez wschodnie ramię ronda Czterdziestolatka, bezpośrednio przy skrzyżowaniu z Marszałkowską po czterech stronach, na wschód od skrzyżowania z ul. Nowy Świat (z dojściem do przystanku tramwajowego), w rejonie obecnego budynku zachodniego stacji PKP Powiśle. Po obu stronach Alei zaprojektowano drogi rowerowe. Minimalna szerokość chodników to 4 m. Projektant ma też zaproponować szczególną aranżację posadzki w rejonie skrzyżowań z Marszałkowską i Nowym Światem, a także poprawić dostępność pieszą Dworca Centralnego od strony Alej.
Przebudowane zostaną dwa przejścia podziemne, co wynika z układu dróg rowerowych i przejść. Zlikwidowane zostanie równoległe do Alej wejście w północno-wschodnim narożniku ronda Czterdziestolatka oraz w południowo-wschodnim narożniku ronda (w zamian powstanie szyb windowy). Na rondzie Dmowskiego zostaną wybudowane wyjścia na przystanki tramwajowe w nowych lokalizacjach.
Torowisko tramwajowe dalej będzie na środku – z dostosowaniem do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych. Projektant musi przeanalizować możliwość poszerzenia torowiska, by umożliwić możliwość awaryjnego przejazdu autobusów w dwie strony, z możliwością mijania się. Ponadto na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i Marszałkowskiej wykonawca ma przeanalizować możliwość zaprojektowania pełnej gwiazdy tramwajowej (rozjazdy we wszystkich relacjach), umożliwiającej przejazdy w sytuacjach awaryjnych oraz planowych wyłączeń. Jeśli będzie techniczna możliwość zaprojektowania takiego węzła, to projekt wykonawczy powinien uwzględniać pełny węzeł tramwajowy.
Przystanki tramwajowe znajdą się w nowych miejscach: Centrum po zachodniej stronie skrzyżowania z Marszałkowską i północnej stronie skrzyżowania z Alejami Jerozolimskimi, Krucza po wschodniej stronie skrzyżowania z Kruczą (z możliwością przesunięcia dla optymalizacji programów sygnalizacji), Muzeum Narodowe po wschodniej stronie skrzyżowania z Nowym Światem. Nie znalazło się za to w warunkach zamówienia wyznaczenie nowych przystanków tramwajowych na wysokości obecnego zachodniego wejścia na stację Powiśle. Lokalizację zmienią też przystanki autobusowe i będą pozbawione zatok. Uwzględniona ma zostać rezerwa pod zadaszenia przystanków przy rondzie Czterdziestolatka, Dmowskiego i De Gaulle’a, których projekt zostanie wybrany w konkursie architektonicznym.
Termin składania ofert mija 23 kwietnia. O wyborze zdecydują cena (55%), doświadczenie zawodowe projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej (22%), doświadczenie zawodowe projektanta w specjalności architektonicznej (15%), doświadczenie zawodowe architekta krajobrazu z wykształceniem wyższym na kierunku architektura krajobrazu lub równoważnym (10%). Na realizację przeznaczono 30 miesięcy. Wykonawca będzie też sprawować nadzór autorski.