W ramach projektu unijnego powstały dwa centra przesiadkowe w Zabrzu: w centrum miasta przy ul. Goethego oraz w dzielnicy Rokitnica przy ul. Krakowskiej i ul. Ofiar Katynia. Inwestycja jest ważna dla mieszkańców. Nowe obiekty usprawnią komunikację i ułatwią pasażerom przesiadanie się na transport zbiorowy. Będą też mogli korzystać z nowoczesnego, zielonego dachu z tarasem. Autobusy wjadą na nowe węzły 10 lutego.
W centrum miasta przy ul. Goethego powstał budynek o łącznej powierzchni użytkowej ok. 10,4 tys. m2 z peronami komunikacji autobusowej, dwupoziomowym parkingiem dla samochodów osobowych oraz poczekalnią. Z kolei w dzielnicy Rokitnica przy ul. Krakowskiej i ul. Ofiar Katynia powstał nowoczesny obiekt o powierzchni około 280 m2, w którym mieści się poczekalnia, ale też punkty usługowe. Wybudowano również zadaszone perony oraz parking zewnętrzny. W obu centrach jest między innymi możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, skorzystania ze strefy Kiss & Ride oraz biletomatów.
– Właśnie minęły dwa lata, od kiedy przejęliśmy teren budowy. Wznoszenie konstrukcji budynku rozpoczęliśmy w lipcu 2022 roku. W listopadzie 2023 roku roboty w budynku były już zakończone, trwały jedynie prace wykończeniowe i porządkowe. Można powiedzieć, że całą inwestycję zrealizowaliśmy w półtora roku – podsumowuje Kamil Kasprzak, dyrektor projektu centrum przesiadkowego przy ulicy Goethego, z Grupy NDI.
Zielony dach, czyli nowa wizytówka centrum miasta Zakres prac nie ograniczał się tylko do wzniesienia budynku nowego centrum przesiadkowego. – W ramach projektu musieliśmy przebudować półkilometrowy odcinek ul. Goethego, która znajduje się w centrum miasta. Pracowaliśmy więc przy dużym ruchu pieszych i samochodów, ale też komunikacji miejskiej. Dla nas, jako generalnego wykonawcy, była to skomplikowana i wymagająca budowa, ale dzięki zaangażowaniu i dobremu planowaniu ze wszystkim sobie poradziliśmy – dodaje Kamil Kasprzak.
Ze względu na szybkie tempo i duży zakres prac wykończeniowych, w szczytowym momencie na budowie pracowało 150 osób. Przy budowie nowego centrum wykorzystano 1200 t stali zbrojeniowej oraz 7000 m3 betonu konstrukcyjnego.
Wizytówką centrum będzie zielony dach, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Zabrza oraz turyści. – Nad budynkiem nowego centrum znajduje się tzw. dach zielony, z częścią tarasową oraz spacerową. Nasadziliśmy tam 17 drzew i prawie 4000 roślin – tłumaczy Katarzyna Biegun, kierownik robót budowalnych z Grupy NDI. – Duże wrażenie może robić ilość substratu, specjalistycznego podłoża dla roślin, które przetransportowaliśmy na dach, pod uprawę roślin – pomijając żwir to 800 m3 materiału. Rośliny nawadniane będą przez specjalny system, który będzie pobierał wodę deszczową ze zbiornika retencyjnego zlokalizowanego pod powierzchnią budynku.
Nowoczesny obiekt w Rokitnicy Drugie centrum przesiadkowe w Zabrzu powstało w dzielnicy Rokitnica. W pierwszym etapie, jeszcze przed przystąpieniem do prac budowlanych, została wdrożona tymczasowa organizacja ruchu, która przekierowała transport zbiorowy na tymczasowe perony, zlokalizowane wokół dworca autobusowego. Następnie zespół przeszedł do robót związanych z przebudową sieci gazowych, elektrycznych i wodociągowych. Jednocześnie prowadzano roboty związane z wymianą gruntu, która stanowiła jednocześnie platformę roboczą pod palownicę.
– Nowe centrum przesiadkowe w Rokitnicy zajmuje obszar, na którym ograniczone były możliwości nie tylko składowania materiałów, ale też ich dostaw. Wymagało to od nas wiele uwagi, aby zapewnić wszystkim bezpieczne warunki pracy i efektywnie prowadzić roboty budowlane. W końcowej fazie projektu na budowie pracowało około 80 osób – mówi Damian Gil, Kierownik Budowy Centrum Przesiadkowego w Rokitnicy z Grupy NDI.
Prace związane z wykonaniem konstrukcji obiektu rozpoczęły się pod koniec lutego 2023 roku. Dla generalnego wykonawcy obfitowały w wiele wyzwań – wśród nich było m.in. wykonanie ścian żelbetowych.
– Na elementach szalunkowych zostały zamontowane tensometry, czyli mierniki służące do pomiaru naprężenia, z których odczytywaliśmy wartości ciśnienia i dostosowywaliśmy prędkość układania mieszanki betonowej tak, aby nie przekroczyć dopuszczalnej wartości i nie doprowadzić do awarii elementów szalunkowych – tłumaczy Damian Gil.
Nowa jakość komunikacji Do wykonania całego obiektu zużyto 1350 m3 betonu, 160 t stali zbrojeniowej, 260 t konstrukcji stalowej i 940 m2 szkła. Po zakończeniu inwestycji teren znacząco się zmienił. Teraz w Zabrzu-Rokitnicy funkcjonuje nowoczesny budynek do obsługi pasażerów, o powierzchni użytkowej około 280 m2. Perony, przy których do tej pory stały wiaty przystankowe, zastąpiono nową i ciekawą pod względem architektonicznym konstrukcją stalowo-żelbetową. Do rozwiązań proekologicznych, które wdrożono, należy zaliczyć m.in. wykonanie zielonego dachu na jednym ze stropów wiaty .
O zmianach w komunikacji piszemy
tutaj. Prace zakończono zgodnie z harmonogramem. Inwestorem projektu jest Miasto Zabrze. Projekt został dofinansowany ze środków UE.