W środę (12 grudnia) prezydent Rafał Trzaskowski zaprezentował wizję nowego centrum Warszawy, koncentrującą się na zmianach w przestrzeni miejskiej. Część zmian – jak dodatkowe przejścia dla pieszych w Al. Jerozolimskich i Marszałkowskiej – miałaby zostać wdrożona już w przyszłym roku.
Nowe centrum Warszawy to wizja obejmująca kilka ulic w ścisłym centrum – m.in. Marszałkowską, Aleje Jerozolimskie, al. Jana Pawła II, Kruczą, Mokotowską czy Bracką. – Pokazujemy wizję nowego centrum stolicy. Mamy tu dziś mnóstwo miejsc, które żyją i są wyspami aktywności, ale są nie do końca „zszyte” ze sobą. Dążymy do tego, by zaprojektować centrum, które będzie przyjazne dla mieszkańców, będzie żywe, bezpieczne i weźmie pod uwagę zmiany klimatyczne – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Pakiet zmian, jak pisaliśmy, zawiera już zatwierdzone projekty, działania, których kierunek jest znany, ale wymagają uszczegółowienia, a także propozycje pod dyskusję. Część propozycji jest uzależniona od rozmów z kolejarzami z PKP PLK w związku z planowanym remontem linii średnicowej, który będzie wymagać rozkopania Alej Jerozolimskich. Spora część przedsięwzięć to koncepcje i plany pojawiające się od lat (np. przejścia przy rondzie Dmowskiego to temat obecny stale od 2014 r.).
Prezydent Rafał Trzaskowski wymienił jednak kilka działań, które mają być rozpoczęte lub zrealizowane już w przyszłym roku. Po pierwsze, to modernizacja ronda Czterdziestolatka oraz optymalizacja przestrzeni al. Jana Pawła II od ronda ONZ do Dw. Centralnego. W al. Jana Pawła II ma zostać wygospodarowana przestrzeń na drogi rowerowe, miejsca postojowe oraz zieleń.
Na rondzie Czterdziestolatka mają się pojawić dodatkowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. W przyszłym roku powstaną po północnej i zachodniej stronie, a także na wysokości ulicy Nowogrodzkiej. Przejście po wschodniej stronie ronda ma zostać zrealizowane w późniejszym terminie.
Dodatkowe przejścia pojawią się też w dalej, w rejonie ronda Dmowskiego. Ułatwią one przejście nie tylko na drugą stronę ulicy, ale też do obleganych przystanków tramwajowych. Prezydent chciałby, by w przyszłym roku pojawiły się przejścia na wysokości Widok i Nowogrodzkiej. Prawdopodobnie też na Poznańskiej. Dokładny zakres będzie zależny od planów kolejarzy. Wzdłuż Marszałkowskiej, na wysokości pl. Defilad, ma powstać też brakujący odcinek drogi rowerowej. Ruszyć mają profilowane konkursy na wynajem lokali.
Powstać ma też w 2020 r. przejście na wysokości ul. Brackiej i Smyka. To niejako przedłużenie pl. Pięciu Rogów u zbiegu Brackiej, Chmielnej, Kruczej i Zgody, którego przebudowa ma ruszyć również w przyszłym roku.
To dopiero wstęp do zmian, które mają potrwać do 2023 r. Więcej o planie pisaliśmy
tutaj.