W stolicy Warmii i Mazur na linii Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo powstają cztery nowe przystanki kolejowe. Ich realizacja jednak się przedłuża.
W dalszym ciągu w Olsztynie trwa przebudowa linii kolejowej na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo. Wymieniono tory i sieć trakcyjną i od grudniowej zmiany rozkładu jazdy wróciły pociągi w kierunku Morąga, Elbląga i Trójmiasta. Na trasie powstaną nowe przystanki: Olsztyn Śródmieście (dodatkowy peron), Olsztyn Jezioro Ukiel, Olsztyn Likusy i Olsztyn Redykajny. Pierwotnie prace miały zakończyć się w 2020 r. Pociągi na razie jednak pomijają nowe przystanki, gdyż przedłużają się roboty.
Trzy przystanki i nowy peron na ŚródmieściuNowy peron Olsztyna Śródmieścia powstaje od strony Zatorza, po północnej stronie torów, naprzeciw peronu wybudowanego przy linii do i z Działdowa. Wejście zaplanowano bezpośrednio z chodnika przy al. Wojska Polskiego. – Wykonawca przygotował teren pod przyszłą budowę peronu. Usuwane są kolizje – informuje Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. Przystanek będzie umożliwiać obsługę pociągów na linii Olsztyn – Elbląg i Olsztyn – Braniewo (ta druga obecnie objęta pracami).
W przypadku kolejnego przystanku – Olsztyn Jezioro Ukiel – przewidziano dojście zarówno od strony jeziora, jak i zespołu szkół (z ul. Żeglarskiej). – Wykonawca przygotował teren pod budowę przystanku – informuje Martyn Janduła.
Na przystanku Olsztyn Likusy znajduje się nowo wybudowana mijanka. Dostęp do przystanku zapewniony będzie od strony Wędkarskiej oraz od ul. Bałtyckiej i tzw. nowej Bałtyckiej. – Gotowa jest konstrukcja peronu. Wykonawca układa nawierzchnię i buduje dojście. Montowane będzie oświetlenie – wymienia przedstawiciel PKP PLK.
Dojście do przystanku Olsztyn Redykajny zaplanowano od ul. Hozjusza. – Gotowa jest konstrukcja peronu. Zamontowano oświetlenie LED – mówi Martyn Janduła. Na wszystkich peronach przewidziano standardowe, podstawowe wyposażenie: wiatę, ławki, tablice informacyjne, a także stojaki rowerowe.
Otwarcie najwcześniej wiosnąKiedy podróżni skorzystają z nowo budowanych przystanków? – Ze względu na brak przyłączy energetycznych i wykonywane jeszcze prace perony Olsztyn Redykajny, Olsztyn Likusy zostaną udostępnione podróżnym najwcześniej wiosną. Przystanek Olsztyn Jezioro Ukiel nie był pierwotnie planowany. PLK zależy na zwiększeni dostępności do pociągów, potrzebne jest jednak uzyskania dokumentów oraz pozwoleń. Przystanek planowany do udostępnienia w połowie 2021 roku – wskazuje Martyn Janduła.
Opóźnia się też budowa tunelu w ciągu Jeziornej, który zapewni bezkolizyjne dojście pod linią kolejową do jeziora Ukiel. – Przed przystąpieniem do budowy tunelu na ul. Jeziornej wykonawca musi usunąć kolizje z instalacjami podziemnymi. Pozyskiwane są zgody właścicieli do przeniesienia kabli energetycznych oraz instalacji wodociągowych. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę – rozpoczną się roboty. Prace zaplanowano do połowy 2021 roku. Nie będą miały wpływu na ruch pociągów. Obok budowy jest tymczasowe przejście, ul. Kapitańską odpowiednio zabezpieczone tzw. w labiryntem – wyjaśnia przedstawiciel PLK.
Kolej miejska z niewielką liczbą połączeńDzięki inwestycji stworzone zostaną podwaliny pod kolej miejską i aglomeracyjną. Nie należy jednak spodziewać się wykorzystania w pełni potencjału kolei, gdyż oferta przewozowa w województwie warmińsko-mazurskim jest bardzo skromna – i
podpisana ostatnio umowa wieloletnia z Polregio nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić.