W Gdyni powstają właśnie przystanki PKM Karwiny i Stadion na linii 201 do Kościerzyny. Elementem ich wystroju będą charakterystyczne czerwone wiaty. PKM przedstawił właśnie projekt indywidualnych perforacji, które będą zdobić przykrycia.
We wrześniu PKM podpisała umowę z konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA na budowę dwóch nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na linii kolejowej 201 w Gdyni – Karwiny i Stadion. W obu lokalizacjach powstaną dwa jednokrawędziowe perony, powiązane za pomocą wind i schodów z istniejącym układem komunikacyjnym. Na każdym z przystanków znajdzie się także charakterystyczne dla PKM zadaszenie wejść na przystanki w postaci tzw. „czerwonej wstążki”.
PKM pokazała właśnie jak projekty perforacji, jakie mają zdobić wiaty nowo budowanych przystanków. Nawiązują one z jednej strony do już istniejących przystanków, stąd też dostrzec można m.in. motywy roślinne – znane z pierwszych ośmiu przystanków PKM oraz postacie ludzi, pasażerów oczekujących na pociąg – znane z Gdańska Osowej. Z drugiej strony grafiki nadają przystankom indywidualny charakter – Stadion nawiązuje do dyscyplin sportowych uprawianych na pobliskich obiektach, natomiast Karwiny przedstawiają motywy związane z kolejową tradycją i linią 201, stąd lokomotywa Ol 49, jaka kiedyś jeździła po tej trasie oraz szynobus, jakim obecnie mieszkańcy podróżują z Gdyni do Gdańska i na Kaszuby.
Czerwone wiaty, dzieło Biura Projektowego Budownictwa Komunalnego, są elementem rozpoznawczym Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Projekty grafik, mających zdobić pierwsze osiem przystanków, zostały wybrane w międzynarodowym konkursie. Za najlepszą jurorzy uznali pracę przedstawioną przez gdańską artystkę Annę Waligórską. – Kolejne przystanki, jak Osowa, czy właśnie Karwiny i Stadion robiliśmy własnymi siłami, współpracując z Biurem Projektowym Budownictwa Komunalnego, które w ogóle opracowało koncepcję czerwonej wstążki – mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. Jak dodaje, kolejarzom z PKP PLK szczególnie spodobał się przystanek Karwiny z motywami kolejowymi.
Prace przy nowych przystankach mają potrwać do końca lipca 2017 r. Karwiny, budowane w wąwozie i położone w pobliżu skrzyżowania Sopockiej i Wielkopolskiej, zastąpią istniejący przystanek Wielki Kack. Stadion natomiast znajdzie się na wiadukcie nad ulicą Sportową w pobliżu stadionu piłkarskiego. Od grudnia 2015 r. działa natomiast trzeci przebudowany przystanek PKM Gdańsk Osowa na linii 201.