Pierwsze z tramwaje od Stadlera Tango NF3 Sarajevo rozpoczęły kursowanie po stolicy Bośni i Hercegowiny z pasażerami. Mieszkańcy na nowe tramwaje czekali 40 lat.
W Sarajewie oficjalnie zaczęły kursować trzy nowe tramwaje z zamówienia od Stadlera. Pierwszych pasażerów 28 marca powitał Adnan Šteta, minister transportu Kantonu Sarajewskiego. – To wielki dzień dla wszystkich, którzy kochają nasze miasto. Bardzo się cieszę, że widzę zadowolonych pasażerów i jestem częścią kolejnego ogromnego projektu dla naszego Sarajewa. Zasługujemy na najlepszy transport publiczny, który może być realizowany przez te tramwaje. Kupiono je za pieniądze wszystkich obywateli. Dbajmy o nie i niech nam służą – mówi minister Šteta.
Nowe tramwaje to efekt
zawartego w 2021 roku kontraktu ze Stadlerem na 15 niskopodłogowych wozów. Warto przypomnieć, że przetargiem dla Sarajewa interesowało się pięć firm: Alstom, Škoda Transportation, CAF, Durmazlar i Stadler, z czego to ten ostatni producent złożył najkorzystniejszą ofertę. Wartość umowy to 34,745 mln euro. Sarajewo finansuje zakup dzięki pożyczkom z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Pierwotnie tramwaje miały zostać dostarczone do sierpnia 2023 roku, jednak cały projekt został opóźniony ze względu na zakłócenia w łańcuchach dostaw po pandemii Covid-19 i wojnie na Ukrainie. Prezentacja pierwszego tramwaju odbyła się
we wrześniu 2023 roku na targach TRAKO w Gdańsku. Trzy miesiące później
pojazd testowano na torach sieci MPK Poznań. Jak informuje Kanton Sarajewo, jeszcze w kwietniu na tory mają wyjechać dwa kolejne tramwaje. Z kolei w maju planowane jest uruchomienie czterech nowych wozów, zaś pozostałych sześć będzie włączanych do ruchu w czerwcu, lipcu i sierpniu. – Na nowych tramwajach w Sarajewie nie będzie reklam – podsumował Šteta.
Jak przekazywał wcześniej producent, zamawiający miał dwa konkretne wymogi, które musiały zostać spełnione w pojeździe: niski nacisk na oś oraz duża pojemność pasażerska. Tango dla Sarajewa jest jednokierunkowe, w pełni niskopodłogowe i wyposażone w wózki obrotowe z elastyczną ramą. Tramwaj jest dostosowany do napięcia 600 V DC i rozstawu szyn 1435 mm. Długość pojazdu to 31 m, a szerokość – 2,4 m. Wejście znajduje się na wysokości 340 mm. Pojemność wynosi 101 pasażerów stojących i 79 siedzących. Tramwaje wyposażone są w elektroniczną informację pasażerską i monitoring. W środku zamontowano klimatyzację, porty USB do ładowania telefonów, system zliczania pasażerów oraz wi-fi.
Nowe pojazdy Tango od Stadlera będą stopniowo zastępować starsze tramwaje z ulic w Sarajewie, w tym wciąż kursujące czeskie tramwaje K2. Montaż pojazdów dla stolicy Bośni i Hercegowiny odbywa się w zakładzie Stadlera w Siedlcach. Pasażerowie czekali 40 lat na zupełnie nowe pojazdy. Ostatni zakup Sarajewa pochodzi z 1983 roku, kiedy to do miasta dotarła z Pragi ostania seria tramwajów Tatra K2YU.
W grudniu Kanton Sarajewo
skorzystał z prawa opcji w zamówieniu ze Stadlerem. Miasto zdecydowało się na zakup za 29,7 mln euro kolejnych dziecięciu tramwajów Tango NF3. Realizacja opcji ma potrwać do 2026 roku, a dostarczenie pierwszego pojazdu ma nastąpić za 19 miesięcy.