W sierpniu na ulice Wilna wyjechało pierwsze 20 nowych trolejbusów. W sumie do marca przyszłego roku Škoda ma dostarczyć 91 pojazdów. Stolica Litwy zapowiada kolejne zakupy, które pozwolą w całości wycofać wiekowe trolejbusy Škoda 14 Tr.
Nowe pojazdy Škoda 32 Tr zadebiutowały 22 września. Kurują na siedmiu trasach charakteryzujących się największymi potokami podróżnych: 2 (Saulėtekis–Stotis), 7 (Pašilaičiai–Stotis), 10 (Saulėtekis–Naujininkai), 19 (Pašilaičiai–Saulėtekis), 3 (Karoliniškės-Šiaurės miestelis), 6 (Žirmūnai-Žemieji Paneriai) i 17 (Žirmūnai-Naujininkai)
– Dążymy do tego, aby jak największa liczba osób codziennie wybierała podróż komunikacją miejską, dlatego konsekwentnie inwestujemy w jej odnowę – zaczynając od wymiany taboru trolejbusowego miasta. Ogłosimy także nowe przetargi na obsługę tras autobusowych autobusami elektrycznymi. Planujemy, że do 2030 roku nie mniej niż 55% całego transportu publicznego będzie zasilane energią elektryczną – mówi Valdas Benkunskas, burmistrz Wilna.
Trolejbusy Škoda 32 Tr wyposażone są w akumulatory, umożliwiające przejechanie co najmniej 20 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Są również wyposażone w monitoring i system ostrzegania o kolizjach. Udogodnienia obejmują m.in. klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską z ekranami i zapowiedziami głosowymi, miejsce do przewozu rowerów, porty do ładowania urządzeń mobilnych, a także wi-fi.
Umowa na dostawy trolejbusów została podpisana w 2023 r., a jej wartość to 52 mln euro. Zakup został sfinansowany m.in. ze środków unijnych, EBOiR oraz Tajwańskiego Funduszu Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju. Do końca marca 2025 r. na ulice Wilna wyjedzie łącznie 91 nowych trolejbusów Škody. Będą stopniowo zastępować wiekowe pojazdy Škoda 14 Tr, wyprodukowane w latach 1984-2004.
Po zrealizowaniu tych dostaw w ruchu wciąż pozostanie 70 wysokopodłogowych trolejbusów. – Planujemy zakup kolejnych 73 nowych trolejbusów, dlatego przewidujemy, że do 2026 r. do końca roku zarządzany przez nas tabor trolejbusowy zostanie całkowicie odmłodzony. Ten rodzaj transportu pozostaje osią transportu publicznego, gdyż jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych środków transportu – mówi Ignas Degutis, dyrektor VVT. Tym razem przedsiębiorstwo kupuje pojazdy przegubowe. VVT również wymaga zasięgu 20 km. Klimatyzowane pojazdy mają pomieścić co najmniej 40 pasażerów siedzących i 70 stojących.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.