Polskie Koleje Państwowe SA rozstrzygnęły postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót budowlanych dworca Częstochowa Główna. Najkorzystniejszą ofertę (ok. 119 mln zł brutto) przedstawiła firma Texom Sp. z o.o. z Krakowa. Zakończenie budowy nowego dworca i udostępnienie go pasażerom planowane jest w drugiej połowie 2027 r. – informuje spółka.
Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego. Dzięki inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, jak i regionalnego oraz miejskiego.
Koncepcja nowego obiektu powstała już w roku 2019, kiedy to PKP SA (po trwających od 2017 roku konsultacjach społecznych) we współpracy z oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich w Częstochowie, Miastem Częstochowa i PKS w Częstochowie ogłosiły konkurs na koncepcję architektoniczną przebudowy dworca i jego otoczenia. Łącznie w konkursie wpłynęły 23 prace, przygotowane przez pracownie architektoniczne z Polski i zagranicy. Warto dodać, że żadna pracownia w swojej koncepcji nie zakładała pozostawienia obecnego budynku dworca i jego modernizacji. Autorem zwycięskiego projektu jest konsorcjum pracowni TOPROJEKT Marek Wawrzyniak z Rybnika oraz AND STUDIO i Studio Antonini z Paryża.
Nowy dworzec będzie się wyróżniał prostą, elegancką formą pasażu nad torami opartego z dwóch stron (zachodniej i wschodniej) na przeszklonych prostopadłościanach. Dopełnieniem koncepcji będzie wolnostojąca wieża zegarowa, na elewacji której znajdzie się okładzina z mlecznego szkła, co da możliwość zarówno odbijania się światła dziennego, jak i efektownego podświetlenia nocą od wewnątrz. Wieża ta będzie nawiązaniem do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Nowy obiekt będą tworzyły trzy powiązane ze sobą funkcjonalnie części. W ramach inwestycji zostanie zbudowany pawilon wschodni od strony ul. Piłsudskiego, który będzie pełnił przede wszystkim funkcje związane z obsługą pasażerów (m.in. kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci, lokal gastronomiczny, kaplica). Kompleksowo przebudowany zostanie pasaż nad torami, który będzie pełnił głównie funkcje handlowe. Natomiast nowa część zachodnia od strony pl. Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego, zostanie nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stanie się bardziej funkcjonalna, a w jej sąsiedztwie planowane są stanowiska dla autobusów. Znajdą się w niej m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety.
Nowy dworzec, m. in. dzięki takim udogodnieniom jak windy, schody ruchome, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, będzie obiektem w pełni dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdą się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania ograniczające zużycie energii. Kompleksowa inwestycja obejmuje również przebudowę ronda znajdującego się w pobliżu dworca, co umożliwi włączenie go komunikacyjnie do sieci dróg publicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.