Firma Siemens Mobility wdrożyła na trzech trasach w Nowym Jorku system ABLE pozwalający na automatyczne egzekwowanie prawa drogowego na buspasach. Kamery będą nagrywały kierowców aut wjeżdżających nielegalnie na buspasy, co będzie podstawą do ich ukarania.
System połączonych kamer zainstalowany na pokładzie autobusów linii M15 Select Bus Service kursujących m.in. na Manhattanie (44 tysiące pasażerów dziennie) zbiera informacje na temat kierowców, którzy nieprzepisowo korzystają z buspasów, dając podstawę do wystawienia mandatu. To jedno z pierwszych takich rozwiązań na świecie. Celem technologii jest zwiększenie prędkości przejazdów autobusów oraz ich wydajności w najbardziej zakorkowanych ulicach miasta.
System kamer zainstalowanych bezpośrednio na autobusie automatycznie nagrywa wszelkie pojazdy korzystające z buspasów, odczytując ich numery tablic rejestracyjnych. Kamery mają także tryb wideo do robienia zdjęć, filmów i pozyskiwania informacji na temat lokalizacji pojazdów. Kierowcy samochodów osobowych, którzy nieprzepisowo korzystają z buspasów otrzymują mandaty.
Aby uzyskać podobne efekty przy wykorzystaniu standardowych rozwiązań potrzebne by były znaczne nakłady, takie jak instalacja wielu kamer stacjonarnych i niezbędnych urządzeń pomocniczych.
Sprawdzony w innych miejscach na świecie system Siemensa LaneWatch, oparty na rozpoznawaniu numerów tablic rejestracyjnych w połączeniu z zaawansowaną technologią przetwarzania obrazu, daje władzom miejskim wyjątkowo skuteczne narzędzie do walki z wykroczeniami drogowymi.
– Nowy Jork to jedno z najbardziej wymagających i trudnych miejsc, jeżeli chodzi o natężenie ruchu ulicznego na świecie. Spółka Siemens Mobility była w stanie połączyć i zaadoptować różne systemy (np. GPS, czy automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych) w innowacyjnym i o wiele bardziej wydajnym rozwiązaniu, zapewniającemu miejskim autobusom łatwiejsze poruszanie się po mieście poprzez wyeliminowanie sytuacji, w których inne auta blokują przejazd autobusu na pasach przeznaczonych tylko dla transportu miejskiego – powiedział Michael Peter, szef Siemens Mobility.
– Poprzez ulepszenie dostępności na tych pasach, pasażerowie podróżują szybciej i w bardziej komfortowych warunkach podczas ponad 2 milionów przejazdów autobusowych dziennie obsługiwanych przez system – dodał.
Rozwiązanie to nie tylko usprawni transport publiczny z korzyścią dla milionów pasażerów korzystających z autobusów miejskich każdego dnia, lecz również przyczyni się do rozładowania korków i w efekcie skrócenia czas podróży. Poprawi bezpieczeństwo jazdy, co przekłada się również na korzyści dla kierowców innych pojazdów.