Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowy Jork. Mieszkańcy zamienili metro na rowery w obawie przed koronawirusem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
19-03-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Nowy Jork. Mieszkańcy zamienili metro na rowery w obawie przed koronawirusem
fot. Giorgio Galetti, lic. CC A 4.0 International
Coraz więcej nowojorczyków decyduje się na jazdę na rowerze, aby zminimalizować ekspozycję na koronawirusa. Ogromny wzrost popularności zanotowały wycieczki Citi Bike – informował w weekend „New York Times”.

Dziennik przedstawia historię Halimah Marcus, której dwukołowiec zbierał kurz przez pięć lat. W momencie zagrożenia koronawirusem szybko jednak napompowała opony i wymieniła baterię w światełku kierownicy, rezygnując tym samym z jazdy metrem, podobnie jak wielu innych nowojorczyków.

- To zmniejszyło mój niepokój - podkreśliła 34-latka, która pracuje jako dyrektor wykonawczy wydawnictwa cyfrowego organizacji non-profit w Brooklynie. - To korzystne dla mojego zdrowia psychicznego – dodała.

Rosnąca fala mieszkańców metropolii chętniej jeździ rowerem, aby dostać się do pracy, ponieważ metro stało się potencjalnym zagrożeniem dla pasażerów, jeśli mieliby podróżować wśród kichających i kaszlących nieznajomych. To przełożyło się na 67-procentowy wzrost zainteresowania inicjatywą Citi Bike. Między 1 a 11 marca wypożyczalnia odnotowała aż 517 768 wycieczek. Przed rokiem w tym samym czasie było ich 310 132.

Szczególne nasilenie cyklistów obserwuje się na czterech mostach przez East River, łączących Manhattan z Brooklynem i Queens. Przed rokiem, 9 marca przeprawiło się w ten sposób 14 032 rowerzystów, a 9 marca bieżącego roku odnotowano 21 300 amatorów dwóch kółek.

Tendencja unikania zatłoczonych przestrzeni spowodowała oczywiście gwałtowny spadek podróżujących metrem i naziemnym transportem szynowym w całym Nowym Jorku. Coraz więcej firm prosi swoich pracowników o pracę z domu.

Chicago podąża śladem Nowego Jorku

Podobne zjawisko jak w Nowym Jorku zaobserwowano również w Chicago. Tamtejszy bike sharing podwoił statystyki. Między 1 a 11 marca na jazdę rowerem zdecydowało się 82 112 osób. Rok wcześniej w tym samym okresie odnotowano 40 078 takich wycieczek. W innych amerykańskich miastach nie ma takiego wzrostu korzystania z wypożyczalni rowerów. Co ciekawe, nie jest to powszechne. W Seattle i w San Francisco notuje się na razie w marcu mniej przejazdów, niż w lutym.

Wiosenny wzrost liczby rowerzystów w Nowym Jorku wiąże się też z inną przyczyną. Po fali śmiertelnych wypadków w ostatnich latach - w samym 2019 roku na ulicach metropolii zginęło 28 rowerzystów, co było najwyższą liczbą od dwóch dekad - wściekłość użytkowników dwóch kółek dodatkowo zmobilizowała urzędników miejskich do wzmożenia wysiłków na rzecz bezpieczeństwa na ulicach. Na ten cel burmistrz miasta wygospodarował 58,4 mln dolarów, które przeznaczono na budowę nowych dróg rowerowych i zwiększenie liczby patroli policji na najniebezpieczniejszych skrzyżowaniach. W efekcie w tym roku dotychczas był tylko jeden śmiertelny przypadek. Przed rokiem od stycznia do marca zginęło pięć osób.

Komisarz ds. transportu miejskiego Polly Trottenberg zapowiedziała wdrożenie dodatkowych środków, uwzględniając w tym planie zwiększoną liczbę rowerzystów wyjeżdżających na ulice w celu uniknięcia metra i autobusów podczas epidemii koronawirusa. - Patrzymy na wszystko, co możemy zrobić szybko, aby jazda na rowerze była jeszcze bezpieczniejsza, łatwiejsza i bardziej dostępna - podkreśliła.

Rozważa się wytyczenie tymczasowo dodatkowych pasów dla rowerzystów, kosztem samochodów, wykorzystując pomarańczowe stożki lub ruchowe bariery (podobny pomysł wykorzystano w kolumbijskiej Bogocie). Wyznaczy się również więcej miejsc parkingowych dla rowerów na chodnikach i placach. Urzędnicy miejscy już rozbudowują Citi Bike na północnym Manhattanie i South Bronx, a teraz również chcą przyspieszają plany dodania kolejnych stacji w najbardziej ruchliwych obszarach Manhattanu. Obecnie takich stacji jest 850.

Inspiracja z Danii

Nowy Jork ma sieć około 1300 mil pasów dla rowerów, co jest największą siecią miejską w kraju. Wsparciem oraz inspiracją był dla nowojorskich władz Duńczyk Jan Gehl, legendarny urbanista, który wcześniej unowocześnił i dostował do potrzeb cyklistów ulice i skwery Kopenhagi.

Krok po kroku przyjazne dla rowerów stały się słynne Times Square, a także Kent Avenue, Madison Square, Sands Streets, Herald Square, Queensborogo Bridge, 9th Avenue, Clinton Street, 78th Play Street, Corona Plaza, Union Square czy Allen Street. Najpopularniejsze nowojorskie rowerowe ścieżki to Central Park Southern Loop, czy urokliwe Hudson River i Waterfront Greenway, ciągnąca się wzdłuż wybrzeża Manhattanu.

Koszt wypożyczenia jest wręcz symboliczny - dziesięć centów za minutę, trzy dolary za pół godziny lub dwanaście dolarów za cały dzień. Dla stałych użytkowników możliwy jest również roczny abonament, który wynosi 169 dolarów.

Kilka razy w roku organizowane są również imprezy dla cyklistów, takie jak Summer Streets, dzięki której można przejechać przez sam środek Park Avenue. Ponadto popularna jest Five Boro Tour, kiedy to zamykanych jest dla samochodów wiele ulic, a także przejazdy Century Bike Ride, który we wrześniu gromadzi chętnych na trasy o długości 100, 62 i 31 mil.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Redakcja/inf. pras. 16 września 2023

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

Zobacz również:

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Komunikacja

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 12 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Redakcja/inf. pras. 16 września 2023

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

Zobacz również:

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Komunikacja

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 12 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5