Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowy Mercedes eCitaro na bateriach NMC3. Co zmienia nowa technologia? [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
10-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Za miesiąc Mercedes-Benz otworzy zupełnie nowe centrum serwisowe w Berlinie. Powstaje z myślą o serwisowaniu elektrycznej floty autobusów miejskich eCitaro, których w Europie sprzedaje się coraz więcej. Była to okazja do dziennikarskich testów nowego autobusu miejskiego eCitaro z bateriami NMC3, które, zdaniem niemieckiego producenta, zmienią wiele w podejściu do eksploatacji e-busów.

Przy okazji prezentacji nowego centrum serwisowego, które ma zajmować się także autobusami sprzedawanymi na rynek polski (największą, 24 pojazdową flotą eCitaro, dysponuje w Polsce PKA Gdynia) dziennikarzom pozwolono przejechać się w roli kierowców i pasażerów najnowszym eCitaro, w którym zabudowano baterie NMC3. Zdaniem Mercedesa ich zastosowanie w pojeździe przyniesie rewolucję na rynku e-autobusów.

Frank Mandel, reprezentujący autobusowy dział Daimlera, przypomniał, że historia Citaro, to 25-letnia droga do sukcesu. Produkowany od 1997 roku, całkowicie niskopodłogowy pojazd, sprzedano w 60 tysiącach egzemplarzy, a od 5 lat w sprzedaży jest elektryczne eCitaro. Pojazd oferowany dla trzech standardów ładowania. Można to zrobić klasycznie, przy pomocy ładowarki plug-in, oraz przy pomocy pantografu masztowego i pantografu odwróconego (dostawianego do ładowarki z autobusu).

Co zmienia NMC3?

– Przez 5 lat produkcji eCitaro przeszliśmy przez aż cztery generacje baterii, ale jesteśmy w punkcie, który nas bardzo satysfakcjonuje. Mowa o bateriach NMC3, które są aż dwukrotnie pojemniejsze w stosunku do baterii pierwszej generacji, choć zajmują tyle samo miejsca ile wcześniejsze źródła energii. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu bardzo wydajnych cylindrycznych ogniw – powiedział Frank Mandel. Dodał, że szacowany czas życia baterii to około 8 lat.

– Oczywiście, jeśli obniżymy moc ładowania i będziemy ją dodawać za pomocą wolniejszych urządzeń plug-in w zajezdniach, jej życie będzie dłuższe. To w jaki sposób używać autobusów z nastawieniem na długie życie baterii jest przedmiotem analiz uniwersytetów technicznych, z którymi pracujemy. Nasi klienci mają dostęp do najnowszych danych w tym zakresie – dodawał Mandel. Podkreślił, że niezwykłą cechą eCitaro jest to, że pojazdy sprzed kilku lat, kursujące na starszych bateriach, będą miały opcję montażu najnowszych baterii NMC3 po fizycznych zużyciu poprzednich.

– W Mercedesie przewidzieliśmy, że na rynku pojawią się doskonalsze źródła energii i od początku budowaliśmy autobusy tak, aby miały możliwość konwersji – dodał.

Co więcej, Mercedes prowadzi z Hanowerską Ustrą (zarządca transportu w mieście) eksperyment dotyczący wykorzystania baterii z eCitaro, które są już przepracowane w stopniu umożliwiających ich wymianę. Stare baterie utworzyły wielki powerbank, który przyjmuję energię pochodzącą z sieci tramwajowej w mieście, oddawaną przez tramwaje w czasie hamowania. Ta sama energia, gromadzona w bateriach, jest możliwa do wykorzystania do rozruchu pojazdów szynowych w momencie większego zapotrzebowania na jej konsumpcję.

Cicho i dynamicznie

12-metrowy eCitaro, którym mogli jeździć dziennikarze, zaopatrzony był w pięć wysokowydajnych paczek bateryjnych NMC3, z których trzy umieszczono na dachu, a dwie – z tyłu pojazdu. Pojazd od środka nie wyróżnia się szczególnie w stosunku do dieslowskich pojazdów. Dla większości klientów, którzy korzystali wcześniej ze spalinowych Citaro, ma to spore znaczenie, z uwagi na możliwość zamawiania podobnych części wyposażenia, w razie konieczności ich wymiany. Ciekawostką były natomiast zlokalizowane nad przednimi nadkolami obudowy gniazd ładowania. Ten konkretny egzemplarz miał takie gniazda po obu stronach pojazdu, a może mieć jeszcze trzecie – z tyłu pojazdu (korzystają z tego klienci z Francji). Umożliwia to ładowanie eCitaro w zasadzie w każdej pozycji obok ładowarki. Inną zaletą prezentowanego pojazdu była eliminacja martwych pól z punktu widzenia kierowcy. Autobus wyposażono w system kamer, które zapewniają widoczność w zakresie 360 stopni dookoła pojazdu.

Autobus, czego mogliśmy już doświadczyć w seryjnych eCitaro w Gdyni, jest niezwykle cichy i bardzo dobrze wykończony. Hałasy pochodzące z wnętrza pojazdu wynikające z pokonywania nierówność to rzadkość. Dla operatora floty takich pojazdów bardziej liczyć się będzie jednak zasięg autobusu, który wynosi około 280 kilometrów (nie jest to liczba rekordowa, a gwarantowana, w wypadku eksploatacji w warunkach standardowego ruchu miejskiego). To w zupełności wystarczy do zastąpienia spalinowych pojazdów bez konieczność ładowania z pantografów na pętlach, w większości sytuacji.

Ciekawostką jest to, że pojazd na testy dociążono beczkami z wodą i piaskiem, aby dziennikarze posiadający prawo jazdy na autobus, mogli w praktyce poczuć jak prowadzi się auto pełne pasażerów. Daje to inne, również pozytywne, wrażenia z jazdy. Kierowcy bardzo chwalili zwłaszcza moduł „sail”, który pozwala na jazdę bez użycia pedału gazu, z delikatnym wytracaniem prędkości, jak w wypadku jazdy „na luzie” w aucie spalinowym.

Dane z floty na żywo w twoim komputerze

Siła Mercedesa, według zapewnień producenta, leży jednak nie w samym pojeździe, ale w systemie, w którym się porusza. Wraz z flotą pojazdów Mercedes sprzedaje bowiem cały pakiet usług omniPlus do właściwej eksploatacji pojazdów. Kluczem do niego jest oprogramowanie, które pozwala na kontrolę parametrów każdego z pojazdów we flocie, a nawet zapobieganie awariom. Prowadzi to do niemal 100-procentowej sprawności eCitaro.

Podczas prezentacji mieliśmy okazję zobaczyć jak w praktyce to działa, na bieżąco mogliśmy zobaczyć parametry pojazdu na wyświetlaczu, w miejscu gdzie normalnie podawane są dane o trasie, a także dane z całej floty takich pojazdu dużego operatora.

Autobus to tylko część systemu

Np. po dniu pracy grupy autobusów przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, może sprawdzić jak wielka była rekuperacja energii każdego z pojazdów, w czasie rzeczywistym operator otrzyma informację o usterce każdego z pojazdu, a nawet o zdarzeniu drogowym na trasie. System nastawiony jest na predykcję awarii. Oczujnikowany autobus sam poda dyspozytorowi informację o bliskim stanie awaryjnym eCitaro. To pozwoli w porę zastąpić go innym autobusem. Oczywiście, śledzenie obecności pojazdy w czasie rzeczywistym na mapie miasta - to już absolutna norma.

Mercedes współpracuje z wieloma wykonawcami infrastruktury twardej (budowa zajezdni, pętli), a także dostawcami ładowarek (jest wśród nich polska EkoEnergetyka z Zielonej Góry). Sam odpowiada za dostawę i serwis pojazdu i pakiet usług o których pisaliśmy wyżej. Dzięki temu, zwłaszcza większym operatorom, przedstawia się kompleksową ofertę przejścia na eksploatację taboru zeroemisyjnego. 
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Bazylea kupuje 54 elektryczne Mercedesy

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Bazylea kupuje 54 elektryczne Mercedesy

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5