MPK w Nowym Sączu ma już oferty w ponowionym przetargu na zakup pięciu krótkich autobusów elektrycznych. Wraz z pojazdami dostarczone mają zostać ładowarki.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu zamierza
zakupić autobusy o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania. Przewoźnik chce pozyskać pięć autobusów. Długość pojazdów określono w przedziale od 8 do 10,62 metra. Konstrukcja autobusów ma zagwarantować co najmniej 10 lat eksploatacji przy średnim przebiegu 60 tys. kilometrów rocznie. Niska podłoga jest wymagana na długości minimum pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami.
Na zamówienie przygotowano 15,03 mln zł brutto. W przetargu wystartowało wyłącznie dwóch oferentów, którzy w dodatku nieznacznie wykroczyło z cenami poza budżet zamawiającego. Najtańszą ofertę złożył MAN z ceną 15,86 mln zł. Druga oferta pochodzi od firmy PT Wanicki z Mogilan z ceną 16,7 mln zł. Wybór wykonawcy nastąpi po analizie ceny (60 proc.), paramentów technicznych (30 proc.) oraz okresu rękojmi i gwarancji (10 proc.).
Wśród parametrów technicznych zamawiający będzie punktował takie aspekty jak zużycie energii elektrycznej kWh na 1 km, rodzaj zawieszenia przedniego, podatność serwisowo-obsługowa poszycia bocznego i szyby przedniej, układ drzwi wejściowych, materiał konstrukcji podwozia i nadwozia, sposób uruchamiania pojazdu, odzysk energii. Pojemność pojazdu, wysokość podłogi, rozwiązanie układu smarowania.
Pojemność pojazdów określono w zamówieniu na 55 osób. Dla 15 ma się znaleźć w środku miejsce siedzące. Jedno miejsce przeznaczone będzie dla osoby na wózku. Cztery siedzenia powinny być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Wejście do autobusu zapewnią co najmniej dwie pary podwójnych drzwi. Rozszerzenie tego parametru będzie dodatkowo oceniane przez zamawiającego w przetargu. W środku standardowo znajdzie się dla pasażerów system klimatyzacji i ogrzewania. Nie zabraknie systemu zliczania pasażerów, monitoringu i systemu informacji pasażerskiej.
MPK w Nowym Sączu określiło, że pojazdy mają być napędzane wyłącznie centralnym silnikiem elektrycznym. Będzie on umieszczony w podwoziu i ma współpracować za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Na jednym ładowaniu każdy pojazd ma przejechać minimum 250 km. Maksymalny czas ładowania baterii określono na 8 godzin.
Wraz z pojazdami dostarczone mają zostać także dwie dwustanowiskowe ładowarki plug-in. Zamawiający planuje ich montaż w zajezdni. Ich moc określono na łącznie 120 kW, co daje po 60 kW na jedno stanowisko. Dodatkowo zakupiona zostanie jedna ładowarka mobilna o wolnym ładowaniu o mocy maksymalnej 60 kW. Łącznie zaplanowano 5 punktów ładowania autobusów zeroemisyjnych.
Minimalny okres gwarancji określono na 36 miesięcy na autobusy i 60 miesięcy na ładowarki. Termin realizacji zamówienia określono na 15 miesięcy.