Tramwaje Warszawskie prowadziły w minionym roku przetarg w dwóch częściach na dostawę i wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów w Warszawie na skrzyżowaniach z al. Krakowską i z ul. Powstańców Śląskich. Znamy już wyniki przetargu. Usługę wykonają dwie firmy.
Przedmiotem zamówienia Tramwajów Warszawskich była dostawa i wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów na terenie m.st. Warszawy (2 części), w tym części pierwszej, na którą składał się odcinek na skrzyżowaniu al. Krakowskiej z ul. Hynka (rondo Wojnara) oraz części drugiej na skrzyżowaniach w ciągu ul. Powstańców Śląskich (skrzyżowania z ulicą Maczka i ulicą Hery).
Jedynym kryterium wyboru ofert była cena podana przez potencjalnego dostawcę usług – oczywiście po spełnieniu wszystkim wymagań dotyczących wskazanej specyfikacji pełnionej usługi oraz wykazania doświadczenia w tym zakresie. Zadaniem usługodawcy ma być w skrócie między innymi opracowanie dokumentacji projektowej (zmiany w organizacji ruchu na czas wykonywanych prac czy pozyskanie koniecznych pozwoleń i decyzji) oraz wykonanie robót w terenie i wdrożenie systemu sterowania ruchem (w tym między innymi doposażenie skrzyżowań w projektowane detektory tramwajowe, dostosowanie w terenie urządzeń sygnalizacji świetlnej do współpracy z implementowanym programem i uruchomienie programów sygnalizacji świetlnej w sterownikach).
Podstawowy zakres zamówienia podzielony został na dwa etapy i dotyczy przede wszystkim opracowania i wdrożenia rozwiązań, a zakończyć ma się w ciągu kilku tygodni od podpisania umowy (maksymalny łączny czas to od 12 do 14 tygodni w zależności od części zamówienia – opisanych wyżej). Etap 3 i 4 obejmuje natomiast nadanie zamawiającemu zdalnego dostępu do sterownika on-line, tj. monitoringu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z podglądem parametrów sterowania, a następnie nadzór nad działaniem rozwiązań i wsparcie Tramwajów Warszawskich w zakresie wprowadzania korekt. Okres ten ma trwać w zakresie podstawowym do 24 tygodni, a w zakresie opcjonalnym aż do 194 tygodni.
Otwarcie ofert nastąpiło 24 grudnia 2024 roku. Szacunkowa wartość części będącej przedmiotem niniejszego postępowania wynosiła 1 114 937,00 PLN, w tym: zamówienie podstawowe: część nr 1: 789 537,00 PLN, część nr 2: 259 775,00 PLN oraz gdy usługodawca skorzysta z prawa opcji: część nr 1: 26 250,00 PLN, część nr 2: 39 375,00 PLN.
W pierwszej części przetargu na wdrożenie rozwiązań na skrzyżowaniu al. Krakowskiej z ul. Hynka (rondo Wojnara) wzięły udział trzy firmy: SWARCO Poland, Yunex oraz Traffic Polska. Najwyższą punktację otrzymało Traffic Polska, które przedstawiło ofertę wyceniającą wartość projektu na 1 482 396,00 zł, w tym: zamówienie podstawowe na 1 457 919,00 zł oraz opcję: 24 477,00 zł.
W drugiej części przetargu na wdrożenie rozwiązań na skrzyżowaniach w ciągu ul. Powstańców Śląskich (skrzyżowania z ulicą Maczka i ulicą Hery) wzięły udział dwie firmy: SWARCO Poland oraz Traffic Polska. Najwyższą punktację otrzymało SWARCO Poland, które przedstawiło ofertę wyceniającą wartość projektu na 281 356,35 zł, w tym zamówienie podstawowe na 260 522,61 zł oraz opcję na 20 833,74 zł.
Warto wspomnieć, że oczywiście
nie jest to pierwsza taka inwestycja Tramwajów Warszawskich. W minionych latach wprowadzane już były priorytety na wielu ulicach, ostatnio między innymi na odcinku Grójeckiej, Puławskiej oraz Powstańców Śląskich – al. Reymonta.