Czy w najbliższych latach nastąpi choć częściowa wymiana taboru SKM Trójmiasto? Zarówno przedstawiciele przewoźnika, jak i władze woj. pomorskiego deklarują potrzebę takich działań. Na konkrety – w momencie gdy nie są jeszcze wyklarowane zasady udzielania unijnej pomocy w ramach perspektywy 2014-20 – jest jeszcze za wcześnie.
Trójmiasto jest jedyną dużą aglomeracją w Polsce, w której nie przeprowadzono w ostatnich latach żadnych inwestycji w nowy tabor kolejowy dedykowany przewozom aglomeracyjnym (w najbliższych dniach ma być ogłoszony przetarg na zakup przez Województwo Pomorskie 10 autobusów szynowych, przeznaczonych do obsługi linii zawierających się w projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). Pociągi, którymi dysponuje SKM Trójmiasto, serii EN57 i EN71, mają średnio po 30 lat, a ich stan (przede wszystkim estetyczny) pozostawia bardzo wiele do życzenia.
Jesienią 2013 r. rozpoczęła się modernizacja 21 składów SKM. Inwestycja, której podjęła się bydgoska PESA, zakłada dostarczenie pierwszych wyremontowanych składów w marcu, a ostatnich – pod koniec 2014 r. Kontrakt ten miała wykonać spółka Tabor Szynowy Opole, ale w wyniku popadnięcia w kłopoty finansowe i ogłoszenia upadłości, TS Opole wykonał modernizację tylko jednego pociągu (od grudnia jest on już w eksploatacji).
Wiadomo jednak, że modernizacja – części tylko – przestarzałych składów nadal nie jest całkowitym wyjściem naprzeciw oczekiwaniom pasażerów.
– 22 zmodernizowane składy PKP SKM to zaledwie 1/3 całego taboru, którym dysponuje przewoźnik. Niezbędna jest kontynuacja działań modernizacyjnych, a także inwestycji w nowy tabor, który w końcu spełni oczekiwania mieszkańców podróżujących w aglomeracji. Projekt został wymieniony wśród przedsięwzięć Regionalnego Programu Strategicznego „Mobilne Pomorze”. Pytanie nadal pozostaje, w jaki sposób będzie to finansowane – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Sławomir Lewandowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Także Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów w SKM zauważa, że decydującą kwestią dla ewentualnej wymiany taboru będzie możliwość pozyskania na ten cel środków pomocowych.
– Naszym celem jest podnoszenie standardu usług, a inwestycje w tabor to jedno z głównych działań zmierzających w tym kierunku. Więcej szczegółów będzie jednak można powiedzieć dopiero wówczas, gdy znane będą szczegółowe zasady udzielania unijnej pomocy w ramach perspektywy 2014-20 na rozwój transportu szynowego w aglomeracjach – mówi Marcin Głuszek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.