W ostatnich latach Tramwaje Warszawskie zakupiły sześć nowych wozów technicznych. – Zakup wagonów zmniejszył w znacznym stopniu awaryjność tramwajów technicznych użytkowanych do prac torowych i zdecydowanie ułatwia naprawę oraz konserwację infrastruktury torowej – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Spółka nie planuje na razie dalszej wymiany taboru, mimo że jego trzon wciąż stanowią wiekowe N-ki i tramwaje typu K.
W 2014 roku Tramwaje Warszawskie prowadziły przetarg na dostawę sześciu wagonów technicznych dwukierunkowych, a także dwóch przyczep. To zupełna nowość, jeżeli chodzi o tabor techniczny – dotąd w polskich miastach niemal wyłącznie stanowiły go stare, wycofane z ruchu wagony pasażerskie. Postępowanie wygrała firma ZPS Stargard.
Wszystkie nowe tramwaje zostały odebrane. Cztery wagony są użytkowane w Dziale Utrzymania Torów, gdzie mają służyć jako pojazdy spawalnicze i warsztaty do konserwacji zwrotnic i mechanizmów nastawczych. Dwa natomiast trafiły do Działu Napraw Torów jako wagony transportowe (będą ciągnęły przyczepy z materiałami torowymi) i pojazdy dla brygad spawalniczych. Jedna z zamówionych przyczep służy do transportu i rozsypywania tłucznia, rolą drugiej jest natomiast transport elementów wykorzystywanych do remontów i budowy torów tramwajowych (tj. szyny, podkłady). W zimie pojazdu będą mieć zamontowane pługi lemieszowe, dzięki czemu będą odśnieżać torowiska.
Spółka jest zadowolona z nowych pojazdów. – Tramwaje sprawują się dobrze i są w stałej eksploatacji. Najczęściej używane są w nocy podczas prac torowych. Zakup nowych wagonów zmniejszył w znacznym stopniu awaryjność tramwajów technicznych użytkowanych do prac torowych, zwiększyły się możliwości wykorzystania narzędzi i urządzeń niezbędnych przy wykonywaniu prac torowych. Zakup nowych tramwajów zdecydowanie ułatwia naprawę i konserwację infrastruktury torowej – wylicza zalety Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Tramwaje Warszawskie posiadają w sumie 32 wagony techniczne. Trzon taboru wciąż stanowią stare wagony typu N i K. Nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić w najbliższym czasie. – W 2016 roku nie planuje się zakupu tramwajów technicznych – mówi Powałka.