Partnerzy serwisu:
Komunikacja

O tym, co kierowca autobusu może, gdy w środku jest „piekarnik”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
02-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
O tym, co kierowca autobusu może, gdy w środku jest „piekarnik”
fot. Leszek Peczyński
W czasie letnich upałów, jak co roku, pasażerowie narzekają na klimatyzację w autobusach. Mają rację, bo syzyfową pracą są nie tylko próby ustawienia temperatury tak, żeby wszystkim było dobrze. Często są nią w ogóle jakiekolwiek próby ustawienia temperatury.

Do warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego średnio wpływa ok. 700–800 skarg i zażaleń w miesiącu. Im bliżej gorącego lata, tym więcej z nich dotyczy temperatury w autobusach i tramwajach. W maju były to 44 zgłoszenia, w czerwcu już 73. W lipcu ta liczba przekroczyła setkę i można się spodziewać, że sierpniowe statystyki będą podobne.

W przeważającej większości pasażerowie narzekają na gorąco lub duchotę, ale część zażaleń dotyczy, tego, że podkręcona klimatyzacja sprawiała, że było za zimno. Michał Grobelny z biura prasowego ZTM przypomina sobie i taką sytuację, gdy dwóch pasażerów jadących tego samego dnia tym samym pojazdem poskarżyło się na temperaturę. Jednemu było za gorąco, drugiemu zbyt zimno.

W Warszawie 81 proc. autobusów i 61 proc. tramwajów jest wyposażone w klimatyzację. Co do tych pierwszych, to te bez sztucznego nawiewu są stopniowo wycofywane i do końca 2019 r. wszystkie warszawskie autobusy będą miały funkcję chłodzenia. – Zdarza się, że pasażerowie skarżą się, że kierowca nie włączył klimatyzacji w autobusach i tramwajach, w których po prostu jej nie ma. Te pojazdy, w których ona funkcjonuje, oznaczone są napisem "pojazd klimatyzowany" – tłumaczy Grobelny.

Kierowcy niewinni

Kiedyś w ikarusie po prostu przypadkowy siłacz przesuwał okno i sam wietrzył łokieć, a pasażerowie korzystali z przewiewu. Dziś to niemożliwe, bo w nowoczesnych autobusach okna można co najwyżej lekko uchylić. Stąd nierzadkie pretensje pasażerów do kierowców i prośby, by włączyli klimatyzację.

– Zazwyczaj kierowca autobusu nie ma wpływu na nastawienie temperatury systemu ogrzewania lub klimatyzacji. Odpowiada za to zaplecze w zajezdni – tłumaczy Grobelny, który wyjaśnia, że obsługa techniczna musi oszacować, jaka temperatura będzie w ciągu dnia najodpowiedniejsza. W Warszawie temperatura w autobusach waha się między 18 a 25 stopni. Nie jest to rozwiązanie idealne, bo pojazd, w którym rano może być rześko, w południe może się stać piekarnikiem. – W najnowszych autobusach ogrzewanie i klimatyzacja jest zależna od temperatury zewnętrznej – wskazuje jednak przedstawiciel ZTM. – Przy czym tu również prowadzący nie ma wpływu na jej działanie.

– Kwestia komfortu termicznego jest bardzo subiektywna. Jednemu pasażerowi będzie za zimno i zwróci się do kierowcy o wyłączenie urządzenia, a w tym samym momencie kolejne osoby mogą zgłaszać, że w przestrzeni pasażerskiej zrobiło się zbyt gorąco i będą żądać uruchomienia klimatyzacji. Przewoźnicy starają się osiągnąć złoty środek i regulują system podczas prac serwisowych – wyjaśnia Grobelny.

Autobus bez termostatu

Choć urzędnicy w Warszawie dalecy są od tego, by prosić pasażerów o używanie tylko jednych drzwi autobusu, jak to miało miejsce w Kielcach, zwracają jednak uwagę, że sposób użytkowania takiego pojazdu bardzo utrudnia utrzymanie stałej temperatury.

– Bardzo często dochodzi do sytuacji, w których w krótkim czasie autobus jedzie prawie zupełnie pusty i nagle – np. na ważnym węźle przesiadkowym – zapełnia się dużą liczbą pasażerów. Albo odwrotnie – w pewnym momencie wysiadają z niego niemal wszyscy pasażerowie. Jeżeli dodamy do tego częste zatrzymania na przystankach i otwieranie drzwi, przez które wpada do środka latem gorące, a zimą zimne powietrze, urządzenia klimatyzacji nie zawsze są w stanie poprawnie spełnić swoją rolę – wyjaśnia Grobelny.

Jak tłumaczy, za utrzymanie odpowiedniej temperatury w pojeździe odpowiedzialni są przewoźnicy. ZTM, jako organizator transportu publicznego w Warszawie, wymaga tego w podpisywanych z nimi umowach. Pracownicy Nadzoru Ruchu ZTM regularnie monitorują temperaturę w pojazdach, zarówno podczas kontroli, jak i zdalnie, dzięki zainstalowanym w pojazdach systemom. Gdy coś jest nie tak, przewoźnik dostaje polecenie, by to zmienić, ryzykuje upomnieniem lub karą.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Google pomoże kupić najtańsze bilety lotnicze

Komunikacja

Google pomoże kupić najtańsze bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Ponad połowa pasażerów WKD w Warszawie korzysta ze wspólnego biletu

Komunikacja

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Dlaczego szyny nie lubią upałów

Komunikacja

Dlaczego szyny nie lubią upałów

Redakcja 08 lipca 2015

Zobacz również:

Google pomoże kupić najtańsze bilety lotnicze

Komunikacja

Google pomoże kupić najtańsze bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Ponad połowa pasażerów WKD w Warszawie korzysta ze wspólnego biletu

Komunikacja

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Dlaczego szyny nie lubią upałów

Komunikacja

Dlaczego szyny nie lubią upałów

Redakcja 08 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5