Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber zapewnia, że zrobił wszystko, by tramwajowa linia z Łodzi do Zgierza znów była obsługiwana. Po czterech latach zawieszenia przewozów te zostały niedawno wznowione, a związane z Prawem i Sprawiedliwością władze regionu mają to za swój sukces – także polityczny.
W grudniu tego roku po niemal czterech latach przerwy wznowiona została komunikacja tramwajowa pomiędzy Łodzią a Zgierzem. Niezbędny remont infrastruktury był finansowany częściowo ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, którymi zarządza urząd marszałkowski. Stojący na jego czele Grzegorz Schreiber (PiS) podkreślał dużą rangę wydarzenia i stwierdził, że doszło do niego dzięki zmianom w polityce regionu, które zaszły w momencie przejęcia przez Zjednoczoną Prawicę rządów od mającej wcześniej większość w sejmiku koalicji PO – PSL.
UMWŁ: Łatwiej było rozmawiać ze Zgierzem niż z Łodzią
– Myślę, że linia tramwajowa do Zgierza jest symbolem wykluczania komunikacyjnego mieszkańców naszego województwa. Jako jedna z historycznych i niezwykle istotnych linii została zamknięta w 2018 r. w zasadzie tuż przed objęciem przeze mnie urzędu marszałka – stwierdził. Mówił także, że po kilku miesiącach od wstrzymania ruchu podjął on wszelkie możliwe działania, które miały wyrwać to połączenie z niebytu.
Przekonywał, że dużym problemem był nie tylko stan torowiska, ale i dokumentacji przygotowywanej w celu ewentualnego przywrócenia kursów. – Trzeba było to wyprowadzić, ale też zaszczepić wśród samorządowców ze Zgierza i z Łodzi myśl o tym, żeby to połączenie przywrócić – opisywał. W jego opinii nie było to trudne w przypadku Zgierza (prezydentem jest tam związany z PiS Przemysław Staniszewski), ale w rozmowach z władzami Łodzi (na czele których stoi Hanna Zdanowska z Platformy Obywateskiej) konieczne było dłuższe argumentowanie. Czy to na pewno wykluczenie komunikacyjne, czy tylko pogorszenie oferty?
– To połączenie ważne dla wszystkich, dla całego regionu – ocenił Grzegorz Schreiber, podkreśając, że linia ma duże znaczenie także z punktu widzenia samej Łodzi. Rzeczywiście dowozi ono do centrum miasta mieszkańców satelickiego ośrodka, odciążając tym samym ul. Zgierską – ważną i bardzo zatłoczoną arterię komunikacyjną prowadzącą w osi północ – południe. Dobra jakość komunikacji szynowej ze Zgierzem mogłaby więc przyczynić się częściowo do zmniejszenia probemów komunikacyjnych w obrębie centrum oraz dużej dzielnicy Bałuty leżącej w północnej części miasta.
Należy przy tym dodać, że w okresie zamknięcia linii zgierskiej miasta łączył autobus zastępczy linii Z45, a oba ośrodki były ze sobą skomunikowane przez całą dobę. Choć marszałek używa więc pojęcia wykluczenia komunikacyjnego, w istocie trudno jest je odnieść do tego przypadku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.