Stolica Estonii zapowiedziała, że od 1 listopada komunikacja trolejbusowa zostanie czasowo zastąpiona autobusami. Powodem jest zużycie pojazdów i sieci trakcyjnej, a także liczne prace budowlane, które utrudniają kursowanie trolejbusów.
Jeszcze kilka lat temu Tallinn planował całkowicie zlikwidować trolejbusy. Po likwidacji części tras stolica Estonii zmieniła jednak plany. Obecnie funkcjonują cztery linie trolejbuosowe Teraz miasto przyznaje, że pasażerowie dobrze oceniają tę formę transportu – dlatego też trolejbusy mają wrócić na ulice „w ciągu kilku lat”.
– Dziś TLT eksploatuje 32 trolejbusy. Wiele z naszych pojazdów osiągnęło już okres żywotności określony przez producentów. Zanim pojawią się nowe trolejbusy, konieczna jest modernizacja całej infrastruktury, w tym podstacji. Musimy całkowicie wymienić sieć trakcyjną na Sõpruse pst i Mustamäe, gdyż obsługa tych odcinków okaże się wkrótce technicznie niemożliwa – mówi Kaido Padari, prezes zarządu TLT.
Zgodnie z zapowiedziami trolejbusy będą jeździć tylko do końca października. – Ostatni nowy trolejbus przyjechał do nas dokładnie 14 lat temu. Planowana żywotność trolejbusów z zakładów Solarisa wynosi 15 lat. Istniejący tabor wymagałby remontu, aby przetrwać zimę. Z naszych obliczeń wynika, że ekonomicznie bardziej opłacalny jest zakup pojazdów wyposażonych w nową technologię, niż remontowanie przestarzałej floty pojazdów – mówi Kristjan Järvan, zastępca burmistrza Tallinna.
Tallinna Linnatransport (TLT) prowadzi już przetarg na zakup 40 nowych trolejbusów bateryjnych, co spowoduje całkowitą wymianę floty trolejbusowej. – Ich zasięg wyniesie nawet do 20 km. To wystarczy, aby w razie potrzeby pokonać centrum miasta bez zasilania z sieci trakcyjnej – mówi Padari. Zakup trolejbusów bateryjnych pozwoli na rezygnację z „najbardziej kosztownych elementów infrastruktury” w centrum (w tym skrzyżowań sieci). Termin składania ofert mija w połowie października. Pierwsze nowe pojazdy powinny pojawić się w Tallinnie w III lub IV kwartale 2025 r. Koszt inwestycji szacowany jest na 52 mln euro.
W przyszłym roku trolejbusy w Tallinnie będą obchodziły 60-lecie. W ramach obchodów zaplanowano przejazdy zabytkowego trolejbusu Škoda 14Tr nr 307. Tallinn zamierza też zatrzymać dwa trolejbusy nr 345 i 446, które wiele lat temu w ramach pilotażu zostały wyposażone w baterie.
fot. TLTOprócz tego Tallinn planuje zakupić 30 autobusów na gaz, które zastąpią stare diesle. Przetarg będzie zawierać opcję na kolejne 60 pojazdów. Obecnie Tallinn posiada 350 autobusów gazowych. Obecnie 87% zapotrzebowania na gaz pokrywane jest z krajowej produkcji biometanu. Nowe pojazdy mają przyjechać w 2025 r., a szacowana wartość zamówienia to ok. 12 mln euro.
We flocie TLT znajduje się 557 autobusów. W godzinach szczytu pasażerów obsługuje 441 autobusów, 44 tramwaje i 32 trolejbusy. Średnio każdego dnia w komunikacji miejskiej odbywa się 360 tys. przejazdów. TLT przewozi ponad 130 milionów pasażerów rocznie.